Mivel a digitalizáció egyre fontosabbá válik a hagyományosan gyakorlatias és természetközpontú erdőgazdálkodásban és fafeldolgozásban, a digitális készségek lehetővé tételének az erdészeti oktatás egyik központi feladatává kell válnia.
Ez az erdészeti oktatási gyakorlatra is vonatkozik: a digitális média integrálása segíthet az oktatási megközelítések megújításában a hibrid, rugalmas, diákközpontú módszertanok irányába. Az erdészeti oktatóknak azonban támogatásra és új készségekre van szükségük ahhoz, hogy a személyes oktatásról az integrált vegyes tanításra/tanulásra tudjanak átállni.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/335146598_1281109476165151_9075140179309288626_n.jpg?stp=dst-jpg_p960x960&_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=zY_B6kznVq0AX-J6abO&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfBLfH0i4Qb5Avpq_owqDxgM6Mzl7KDup2hWKPsakcwgiA&oe=654A777A)
A FOREE projekt itt lép be a képbe. Öt partner Ausztriából, Németországból, Észtországból és Olaszországból kifejlesztett egy eDidaktika oktatói képzési programot, amely kifejezetten az erdészeti oktatók számára készült vegyes tanítási/tanulási modelleket és digitális tanulási eszközöket tartalmaz.
![](https://fataj.hu/wp-content/uploads/2023/11/foree_Priorities_schwarz-1024x537.png)
A tanfolyam tervezése az európai erdészeti oktatási központok körében végzett felmérésen és hat fókuszcsoportos workshopon alapul, amelyeken 24 intézmény 71 résztvevője vett részt, akik különböző tapasztalatokat szereztek a digitális oktatási technológiák bevezetésével kapcsolatban.
Az azonosított főbb akadályok közé tartoznak a szervezeti kihívások, az oktatók kezdetben megnövekedett munkaterhe és a digitális kompetenciák hiánya az oktatók körében. A megfelelő képzések korlátozott elérhetősége súlyosbítja ezeket a kihívásokat, ami arra készteti az oktatókat, hogy készségeik fejlesztése érdekében a gyakorlatban való tanulásra hagyatkozzanak.
A digitális és a gyakorlati oktatás kombinálása azonban már bizonyította, hogy növeli a hatékonyságot, különösen a felkészülés és a képzés utáni időszakban.
Erdészeti oktatás
![](https://bioregions.efi.int/wp-content/uploads/2023/10/FOREE-team-at-the-Forestry-Education-Centre-in-Austria.png)
A közreműködők megerősítik, hogy a multimédiás megközelítések javítják a gyakornokok teljesítményét, és elősegítik a tudás megtartását és a készségek fejlesztését. A virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos képzést, különösen a biztonsággal kapcsolatos témák esetében, szintén támogatják, és alulértékeltnek tartják.
A hiányzó képzések biztosítása és a tapasztalatok megosztása az erdészeti oktatási intézmények között, a FOREE segít az erdészeti oktatás hatékony hibrid képzési rendszerré alakításában.
Az erdészetben, akárcsak más szakképzési szakmákban, az innovatív, multimodális és rugalmas tanulási koncepciók segítenek új célcsoportok elérésében, valamint a fenntarthatóság és a vonzerő növelésében – a tanulók és a tanárok számára egyaránt.
![](https://www.foree.eu/wp-content/uploads/2023/03/AdobeStock_185087754-800x495.jpeg)
szerk/ford: Tóth János, forrás: FOREE