December elején érkezett a hír, hogy 87 éves korában elhunyt Lars Bruun, aki elsőként alkotott modern erdészeti kihordót. Ez volt az a gép, amely megmutatta, milyen is legyen egy erdei szállítmányozó, és ez a forma kisebb finomításokkal ugyan, de máig megmaradt.
Lars Bruun 1934-ben született Svédországban. Feltaláló és iparos volt, a Bruun System AB alapítója, amit később megvásárolt az ÖSA, ami a mai John Deere Forestry leányvállalata lett. A ’90-es években megalapította a Bruun Ecomate AB vállalatot.
A feltaláló a ’60-as években építette meg saját magáról elnevezett forwarderét, a Bruunettet. A kihordó hatkerekű volt, és egy Ford traktorra épült. Érdekesség, hogy az erőgép márkájának köszönhetően a kihordó kék volt, miközben a brun szó a svéd nyelvben barnát jelent.
A „Blue Bruunett” hamar sikeres lett, és nem sokkal később egy másik gép is követte, amely szintén Ford traktorra épült. Ez volt a Blondin, vagyis a „szőke”.
A ’70-es években Lars Bruun egy új kihordóval rukkolt elő, méghozzá az első modern, nyolckerekű géppel. Két változatban jelent meg: volt a Maxi-Bruunett és a Mini-Bruunett. A Maxi hamar feledésbe merült, de a Mini-Bruunett nagy sikert aratott, és sokat értékesítettek belőle. A Mini-Bruunett olyan népszerűvé vált, hogy az erdészeti gépgyártás meghatározó szereplője, az ÖSA megvásárolta a céget, és a nyolckerekű gépek továbbfejlesztésébe kezdett.
Lars Bruun ezt követően vállalkozóként folytatta az erdészeti gépek és eszközök feltalálását és gyártását. A forwardereken és harvestereken kívül feltalált többek között az erdészeti gépek üléseit szintező rendszert, a fakitermelő gépek láncfeszítésére használható rendszert, de nevéhez kötődik az Eco-Mate is.
Az Eco-Mate egy olyan rendszer, amely újrahasznosította a rendszerben lévő energiát, ami 30 százalékkal csökkentette a gépek üzemanyag-fogyasztását. Az Eco-Mate azonban soha nem tört be az erdészeti gépek piacára, később a Caterpillar vette meg, de ez a gyártó is csak opcióként ajánlotta építőipari gépeikhez.
A forestry.com portál szerint Lars Brunn az utolsó napjaiban is aktív volt, és halála előtt egy teljesen új forwardert is tervezett. Kérdés, hogy ez megjelenik-e valaha a piacon…
forrás: erdő-mező.hu