FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Ikea víziója 2030-ról

Távoli barátok, akik hologramként csatlakoznak a házibulikhoz. Bio-szolár tapéta, amely algák segítségével termel áramot a napfényből. 3D nyomtatók által készített székek, amelyek gombakeveréket használnak. Ez csak néhány azok közül a furcsa és csodálatos módszerek közül, amelyekkel 2030-ra az otthoni életünk a felismerhetetlenségig megváltozhat – derül ki az IKEA Retail (Ingka Group) napokban közzétett új jelentéséből.

Lélegzetelállító, mesterséges intelligencia által generált képek sora eleveníti fel a jövő három forgatókönyvét: az Otthon útközben, a Rugalmas közösségek és a Táplált otthon, egy olyan vizuális gyűjteményben, amely a jövőbeli családi összejövetelektől kezdve a lakberendezési döntésekig mindent újragondol. A képek nem csak azt mutatják be, hogy milyen új módon élhetünk és dolgozhatunk, hanem azt is, hogyan változhatnak meg idővel közösségeink és az a mód, ahogyan bolygónk erőforrásait használjuk.

Az IKEA Retail (Ingka Group) folyamatosan szakértőkkel és jövőkutató partnerekkel dolgozik együtt, hogy segítsen előre látni a jövőt az Élet otthonában átfogó kutatási fókuszuk részeként. Az IKEA Life at Home Report 10. kiadásában, amely most jelent meg, megosztanak néhányat ezekből a jövőképekből, három lehetséges forgatókönyv formájában az otthoni élet következő tíz évére vonatkozóan.

Ezeket a forgatókönyveket a PJADAD-dal és Per Eriksson szabadúszó művészeti rendezővel együttműködve mesterséges intelligenciával generált képekkel keltették életre, három képzeletbeli ember életét állítva a középpontba: Jin, Angela és Jamie, akik mindannyian az otthoni élet egy-egy lehetséges jövőjét járják be. Lenyűgöző történeteikből kiderül, hogyan változhat meg az otthon a külső kontextus közepette, megmutatva, hogy egy egyre ingatagabb világban milyen lehetőségek rejlenek a menedékként való megmaradásban.

Otthon útközben

Ebben a jövőben az emberek az életmódjukat nagymértékben testre szabható módon alakítják ki, mivel állandó mozgásban kénytelenek élni. Ez azt jelenti, hogy az otthonuk berendezésének és használatának módja arra irányul, hogy a legjobb énjüket hozzák ki magukból. Otthonuk különböző változatai lehetővé teszik számukra, hogy elérjék céljaikat, szórakozzanak – és élvezzék az egyedüllétet, amikor minden túl soknak tűnik. Ez azért van, mert az új technológiáknak köszönhetően bármikor és bárhonnan hozzáférhetünk minden otthonunkhoz. Az otthoni élet ebben a jövőbeli forgatókönyvben olyan életmódot mutat, amely az egyéni fejlődésre, a magánéletre és az új élmények keresésére összpontosít.

Rugalmas közösségek

Ebben a jövőben a világ népessége széttöredezett, különálló közösségek élnek összekapcsolatlan életet. Az emberek hajlamosak otthonra lelni azokkal, akikkel a leginkább azonosulnak, akár politikai szinten, akár a közös szülői stílus vagy kulturális ízlés miatt. Ezek a különálló közösségek csak akkor keverednek össze, ha sürgős szükség van rájuk. Az önellátást nagyra értékelik, a tanulás állandó, és a közösségek szívesen látják azokat, akik olyan gyakorlati készségeket hoznak magukkal, amelyeket megoszthatnak. Az otthoni élet ebben a jövőben a közösségi összetartozásra, a stabilitásra és a rendelkezésre álló erőforrások felhasználására összpontosít. Az emberek elfordulnak a technológiától a közösségük támogatásának javára.

A gondozott otthon

Ez a jövő alkalmazkodott bolygónk éghajlati válságának hatásaihoz. A kétoldalú politikák nemzetközi és egymással összekapcsolt ökológiai kezdeményezéseket hoztak létre, és az erőforrások hatékony felhasználását támogató intelligens otthoni rendszerek széles körű elterjedését ösztönözték. Az embereket átláthatóbb magatartásra kényszerítik az erőforrások fogyasztása terén. Mindenki felismeri az életmódja, otthona, közösségei és a természeti környezet következményeit és a köztük lévő kapcsolatot. Az otthonok ebben a jövőben jobban reagálnak a külső erőkre, és mind a technológiát, mind a természetet integrálják a tervezésükbe. Az otthoni élet ebben a jövőben az egyéni irányításról szól. Azáltal, hogy az emberek a technológia segítségével jobban összhangban élnek a természettel, szabadon felfedezhetnek új élményeket.

A teljes jelentés itt tölthető le: Az IKEA Life at Home Report 2023.

IKEA Life at Home Report készítésének 10 éve:

Az IKEA Life at Home Report lehetőséget ad arra, hogy mélyebbre ássuk magunkat az otthoni életben világszerte, és hogy hogyan tehetjük azt jobbá. Az elmúlt 10 év során az egyik legnagyobb és legjellegzetesebb kutatási projektté vált, amely a maga nemében a megközelítések és partnerek keverékét vonja be, hogy feltárja az emberek igényeit és álmait szerte a világon.

Az otthoni látogatások az IKEA minden tevékenységének középpontjában állnak, beleértve a Life at Home Reportot is. Ha ott találkozunk az emberekkel, ahol élnek, jobban és empatikusabban megérthetjük az otthoni kihívásokat. Az otthoni látogatásokon kívül a kutatási módszertanunk mindig tartalmaz egy országos reprezentatív felmérést számos országban, és világszínvonalú kutatási ügynökségekkel dolgozunk együtt annak érdekében, hogy adatgyűjtésünk megbízható és reprezentatív legyen.

A Life at Home Report 2014-ben indult az otthon gyakorlati aspektusainak feltárásával, és az évek során kibővült a lakóhelyünk érzelmi tájékozódásával. A Life at Home Report egyik legjellegzetesebb tulajdonsága, hogy azt vizsgálja, hogyan érzik magukat az emberek azzal kapcsolatban, ahol élnek, és nem csak azt, hogy mit csinálnak ott. A funkcionális és érzelmi meglátásoknak ez a keveréke segített kidolgozni egy keretrendszert, amely nyolc érzelmi igényt mutat be a jobb otthoni élethez. Idén a kutatási felmérés alapja ez a nyolc érzelmi igény volt az otthonnal kapcsolatban.

Az Otthoni élet 2023 jelentés módszertana

38 országban 37 428, 18 év feletti, országosan reprezentatív mintán végzett felmérés során 37 428 embert kérdeztek meg. A 36 országból több mint 1000, két országból pedig több mint 500 embert kérdeztünk meg. A kvantitatív felméréseket a YouGov végezte az online CAWI (computer-assisted web interviewing) módszerrel. Az adatgyűjtés 2023 májusa és júniusa között zajlott.

Az előretekintő kutatáshoz a Human Futures Studios-szal és annak előretekintő stratégáival és antropológusaival működtünk együtt, hogy a lehetséges jövőképeket világépítés és forgatókönyvalkotás segítségével tárjuk fel. A történetek felépítését lehetővé tevő alapot egy széles körű horizontvizsgálat adta, amelynek során elemeztük a változások korai jelzéseit a világ piacain, a globális szintű trendeket és mozgatórugókat, valamint számos szakértői interjút. A Life at Home jelentésben kiemeltünk néhányat a kutatásból származó jövőbeli meglátásokból és történetekből.

Az Ingka Groupról

Az Ingka Group 31 piacon működő IKEA kiskereskedelmi tevékenységével a legnagyobb IKEA kiskereskedő, és az IKEA kiskereskedelmi értékesítésének mintegy 90%-át képviseli. Stratégiai partner az IKEA-üzletág fejlesztésében és innovációjában, és segít a közös IKEA-stratégiák meghatározásában. Az Ingka Group az Inter IKEA Systems B.V.-vel kötött franchise-megállapodások alapján birtokolja és működteti az IKEA értékesítési csatornákat: IKEA Retail, Ingka Investments és Ingka Centres. Bővebben a www.ingka.com oldalon.

szerk/ford: Tóth János, forrás: IngkaGroup

Előző cikk

WOODCircle - második találkozó

Következő cikk

Év Erdésze díj hatása



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések