A faforgácsból előállított mesterséges grafitot egy új-zélandi vállalat állítja elő, amely elektromos autók akkumulátoraiban használható fel. A CarbonSpace nevű vállalat az erdészeti ipar melléktermékeinek hőkezelésével, az úgynevezett termokatalitikus grafitizálással állítja elő a biografitot. A folyamat során faszén keletkezik, amely akkumulátor-anód minőségű grafittá katalizálható és tisztítható.
A startup úgy véli, hogy az alternatív grafit fenntarthatóbb és segíthet csökkenteni a Kínától való lítium-ion akkumulátor függést Európa számára.
Az Euronews cikke szerint jelenleg bányászott, természetes grafitból, illetve kőolajból származó grafitból állítja elő az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorokat. Az új-zélandi vállalat vezérigazgatója szerint azonban az ő megoldásuk sokkal zöldebb.
Minden egyes tonna kitermelt grafit 35 tonna szén-dioxidot bocsát ki, egyetlen tonna anód minőségű grafit előállításának folyamata pedig 15 tonnás karbonlábnyomot hagy maga után.
A vállalat megjegyzi, hogy a biografitot az akkumulátorgyárak közelében is gyárthatják, ami a szállítási távolság csökkentésévvel még tovább csökkentheti a szén-dioxid kibocsátást.
A Statista szerint Kína közel 5,5 millió akkumulátoros járművet gyártott le 2022-ben, ami abban az évben a világon legyártott elektromos járművek felét tette ki. A CarbonSpace megoldása csökkentheti a lítium, vas és foszfátalapú akkumulátoroktól való függést, kritikusok szerint ugyanakkor a vállalat megoldása túl nagy mennyiségű faforgácsot igényel, és nem olyan költséghatékony, mint a hagyományos grafit.
A vállalat vezérigazgatója szerint azonban az Európában és Észak-Amerikában évente keletkező erdészeti melléktermékek kevesebb mint 5 százalékának felhasználásával 2030-ra a hálózati méretű és az elektromos járművek akkumulátoraihoz szükséges teljes globális grafitigény felét lehet biografittal biztosítani.
A CarbonSpace tavaly 18 millió dollár támogatást kapott a finn-svéd Stora Enso erdészeti vállalattól, valamint a hongkongi Amperex Technology akkumulátorgyártól.
forrás: Economx.com