FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Elektromos rönkszállító világpremier


Az SCA tesztvezetést végzett az új elektromos teherautóval, az erdei körülmények közötti hengeresfa szállítás kapcsán. Ez az első alkalom, hogy egy elektromos faanyagszállító teherautót a gyakorlatban, az erdőben használnak.

A teherautó általában a Gimonäs faanyagdepo és Obbola papírgyár között közlekedik. “Egy erdei úton akartuk kipróbálni a teherautót, hogy lássuk, hogyan működik – és ez nagyon jól sikerült” – mondta Anton Ahlinder, az SCA Skog ipari ellátási üzletágának üzletfejlesztője.

Az SCA és a Scania elektromos fa-kamionja 2022 nyár közepe óta üzemel, és heti öt napon át közlekedik a gimonäs-i faterminál és az SCA obbolai papírgyár helyszíne között, ami három mérföldes útszakasz.

Erdei környezet

Az SCA szerette volna az elektromos fa-kamiont erdei környezetben tesztelni, és amikor Umeå-tól jó távolságra volt egy megfelelő hely, lehetőséget láttak arra, hogy néhány tesztfutást végezzenek.

“A fakitermelésre az Umeå melletti Djäkneböle erdőterületen került sor, ahol egy magán erdőtulajdonos számára végeztünk fakitermelést. Az erdei út néhány kilométer hosszú, és élesebb kanyarral és enyhe emelkedővel is rendelkezik, így megfelelő környezetnek tűnt ahhoz, hogy ott kipróbáljuk az elektromos faanyag szállító teherautót. Különösen sikeres volt, hogy téli volt az időjárás” – mondja Anton, majd folytatja:

Március 2-án reggel az elektromos fakamion kihajtott az erdei útra, ahol körülbelül 44 tonna fát rakodtak rá, majd elindult vissza Obbola felé. Kicsit később a nap folyamán egy második menetet hajtottak végre, majd megpróbáltak egy kicsit nehezebbet rakodni.

“Nagyon jó volt vezetni, és nem tapasztaltam nagyobb különbséget, annak ellenére, hogy ez erdei út volt. A teherautó ugyanolyan csendesen és simán haladt, mint általában, annak ellenére, hogy hó és kis jég volt az úton – mondta Göran Grundberg sofőr, aki a Grundberg fuvarozó cég tulajdonosa, aki az SCA számára az elektromos faanyagszállító szerelvényt vezeti, és hozzátette:

“Nem sok évvel ezelőtt kezdtünk el beszélni a faanyag szállító teherautók elektromos működtetéséről. Akkoriban messzinek tűnt, de most már itt vagyunk, és ez a valóság. A fejlődés gyorsan halad!”

Csökkenti az éghajlatra gyakorolt hatást

Az SCA és a Skogforsk, amely a jármű teljesítményét vizsgálja, elégedett volt a kísérlettel. Az SCA számára a teherfuvarozás villamosítása fontos része annak, hogy csökkenteni tudja az éghajlatra gyakorolt hatást.

“Ez nagyon fontos lépés a fosszilis anyagoktól mentes szállítás felé vezető utunkon. Erdőink, erdőgazdálkodásunk és erdei termékeink már régóta jelentős éghajlati előnyökkel járnak. Sikeresen dolgoztunk a fosszilis tüzelőanyagoktól megszabadulásért az iparágainkban, ezért szeretnénk a fenntarthatóbb tehergépkocsi-szállításokra is fosszilis anyagoktól mentes megoldásokat találni” – mondja Susanne Rutqvist, aki klímavezetőként az SCA klímakérdésekkel foglalkozó szóvivője, és így folytatja:

“Csak ez az egyetlen elektromos faanyagszállító azt jelenti, hogy az SCA évente kb. 55.000 kg szén-dioxid kibocsátását tudja megszüntetni – tehát a környezet számára nagy előnyökkel jár. Ezek a tesztvezetések az elektromos teherautóval azt mutatják, hogy az erdőben is lehet elektromos árammal közlekedni, ha megfelelő távolságban vannak ágak (töltő helyek). Ahhoz azonban, hogy a nagyüzemi elektromos szállítás irányába fejlődés folytatódjon, a töltőinfrastruktúrát felül kell vizsgálni és fejleszteni kell azokon a területeken, ahol működünk.”

A vezetés során néhány mérést is végeztek, például az áramfogyasztás megtekintésére.

“Nagyon jól nézett ki, és nagyon elégedettek vagyunk ezzel a világpremierrel” – zárja Anton Ahlinder.

A projekt olyan nemzeti kezdeményezés része, amelyben vezető svéd szereplők egyesítették erőiket, hogy felgyorsítsák a villamosított, emissziómentes nehézgépjárművekre átállást az utakon. A CLOSER által vezetett kezdeményezés a Vinnova, a Svéd Energiaügynökség és a Svéd Közlekedési Minisztérium társfinanszírozásában részesül a járműipari stratégiai kutatási és innovációs program (FFI) keretében.

szerk/ford: Tóth János, forrás: SCA

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Fa Forradalom hajnala

Következő cikk

Erdészeti bűncselekmények Romániában



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések