FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Követés

Közelgő események

Bútoripar – beszállítói lánc megroppant

A globális beszállítói láncok összeomlása elsőként az autóiparban hozott kényszerű leállásokat, de mára a számítógépgyártókon át a bútorgyártókig szinte minden szektort elért. A beszállítói láncok megroppanása, ami több vállalatnál hazavágta a termelést, mára olyan szintet ért el, hogy veszélyezteti a gazdasági növekedést a járvány utáni fellendülés közepette és felfelé hajthatja az inflációt. A fogyasztók kereslete ugyanis visszatért, viszont a kínálat szűkös.

Az Eurostat és a Refinitiv felmérése szerint jelenleg az európai gyártóvállalatok mintegy 40 százaléka említi meg a termelést limitáló tényezők között az anyagok vagy a berendezések hiányát, ami kiugróan magas – írja a Financial Times. Az elmúlt 15 évben jellemzően 10 százalék alatt volt ez az arány, de 20 százalék fölé soha nem ment, még 2020 elején sem, amikor kirobbant a globális koronavírus-járvány és minden a kínai városok lezárásától és gyárbezárások hírétől volt hangos.

A legújabb áldozat: a bútoripar

Az autógyártók leállásairól már sokat hallottunk, de nem csak a chipek hiánya okoz gondot a világban. A beszállítói láncok összeomlásának legújabb áldozata a bútoripar, amelyben például olyan óriásvállalatok is érintettek, mint az Ikea. A svéd bútorgyártó közlése szerint meg sem tudja jósolni, hogy mikor tér vissza a normál kerékvágásba az üzletmenet, de a cég globális beszállítói menedzsere szerint túlzott optimizmus lenne azt hinni, hogy ez heteken akár hónapokon belül megoldódik. Jelenleg a „tökéletes vihart” éli meg a vállalat, ugyanis az alkatrészhiányhoz társul még az is, hogy az Egyesült Királyságban nagy hiány van teherautósofőrökből.

Egy másik példával élve a francia bútoripari cégnél, a Temahome-nál, amely például faasztalokat, polcokat, televízióállványokat gyárt, nagy kreativitást igényelt, hogy ne kelljen leállítani a gyártósorokat, miután a faanyag, a gyanta és az acél hiánya miatt gyakorlatilag a 600 elemből álló katalógusának fele nem volt elérhető a vásárlói számára. Ha fekete panelek épp nem voltak, akkor váltottunk fehérre, vagy tölgyre – mesélte el a cég vezére a Financial Timesnak.

Az európai bútorgyártók harmadát érintik a beszállítói gondok az Európai Bizottság legfrissebb felmérése szerint.

A szállítási költségek emelkedését, a rossz időjárás miatt késlekedő szállításokat, valamint az ázsiai kikötők lezárását világszerte mindenki megérzi. A szállítmányozás valóságos „rémálom”, még egy csavar, vagy egy kis alkatrész eljuttatása is beletelhet akár három hónapba, ha Ázsiából érkezik – írja le a helyzetet a Temahome vezetője, példaként említve, hogy 16 konténert küldtek vízi úton az Egyesült Államokba júniusban és júliusban, amelyek augusztusra még nem érkeztek meg.

A szállítási problémákra reagálva az Ikea a vízi útvonalak felől a vasútra kezdte el terelni a szállítmányozást Kína irányába, hogy az így felszabadult konténerkapacitásokat az amerikai szállításokra használhatja fel. Közben az Egyesült Államokban beköszöntött a hurrikánszezon, múlt héten lecsapott az Ida hurrikán, ami az országon belüli szállítási útvonalakat is megroppantotta, mivel a fűrészárut jellemzően a déli államokon keresztül szállítják teherautókon.

A szállítmányozáshoz szükséges idő jelentősen megnőtt, az árról nem is beszélve. Az elmúlt egy évben a többszörösére emelkedett a Kínából Európába irányuló szállítás költsége, a Freightos adatai szerint tavaly augusztushoz képest közel a hétszeresére.

Global Container Fright Index, forrás: Freightos

Nem csak a bútoripar és az autógyártók szenvednek

A bútoripar mellett szenvednek a gumigyártók, a számítógépgyártók és a mindenféle elektronikai eszközök gyártói és különösen súlyos a helyzet az autóiparban, ahol a gyártók közel 60 százaléka érintett. Németországban, ahol az autógyártás még most is 30 százalékkal elmarad a koronavírus előtti szinttől, a Volkswagen már azt tervezte, hogy bevezet egy extra műszakot annak érdekében, hogy teljesítse a rendeléseket. De a delta variáns terjedése miatt ismét kikötőket és chipgyárakat kellett bezárni Ázsiában, ami keresztülhúzta a német autógyártó számításait, és nem csak a Volkswagenét, de az egész szektor szenved ettől. Ha Ázsiából vársz árut, akkor nehezen találsz konténereket – mondta el az autóipari fékrendszereket gyártó olasz Brembo vezetője.

A vállalatok egyéni problémái az alapanyaghiánnyal, a félkész termékek hiányával és a szállítási gondokkal, valamit az áremelkedésekkel, a teljes gazdaságra nézve is következményekkel járnak. Az olyan vállalatok, mint a Temahome gyártásának kiesése, amely világszerte 45 országba értékesít, visszaveti az exportot és ezáltal az eurozóna növekedését is.

Mindeközben a megrendelések és a gyártás közötti eltérés rekordszintre emelkedett augusztusban az IHS Markit beszerzési menedzser index szerint, ami további inflációs nyomást jelez. A kereslet-kínálati viszonyok alakulása miatt például májusban történelmi csúcsra száguldott a faanyag ára és bár azóta a felére esett vissza, még mindig a járvány előtti szintek felett jár. Júliusban a termelői árak 2001 óta nem látott mértékben emelkedtek, augusztusban pedig a fogyasztói árak egy évtizede nem látott csúcsot döntöttek.

Meddig tart még a szenvedés?

Az, hogy a sérült beszállítói láncok mikor állhatnak helyre, még nyitott kérdés és nagyban különbözik a helyzet iparáganként. A Volkswagen szerint a chipek piaca még a harmadik negyedévben is volatilis és feszített maradhat. Az Euler Hermes makrogazdasági elemzője úgy véli, hogy 2023 előtt nem normalizálódik a helyzet, miután az elmúlt évtizedben elmaradtak a beruházások az optimálistól a tengeri szállítmányozás területén. A konténerteminálokat üzemeltető APM Terminals vezetője arra figyelmeztetett, hogy egy ördögi körben vagyunk, amit a kereslet felfutása okozott és a fogyasztásnak lassulnia kellene ahhoz, hogy a szállítmányozás utolérje magát.

Vannak azonban optimistább piaci szereplők is, az olasz acélgyártó, az Arvedi Csoport szerint az acélpiac berobbant az év elején, de ez a helyzet már nem áll fenn, miután a bezárt kohók újraindultak.

Az optimistákat megerősítheti a keddi német ipari termelési adat, ami négy hónapja először mutatott emelkedést, a pesszimisták viszont hivatkozhatnak a szintén kedden publikált gyenge ZEW-indexre. A német gépgyártó, a Trumpf szóvivője szerint nagy a bizonytalanság a globális beszállítói hálózatok stabilitásával és a koronavírus-járvány kezelésével kapcsolatban, különösen Kínában, Európában és az Egyesült Államokban. Mind a két tényező a globális gazdaság működésének Achilles-sarka – teszi hozzá.

forrás: portfolio

Előző cikk

Növekvő építőipari számok

Következő cikk

Keresztet állítottak Kaszóban is



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Nyersanyagárak és az infláció

Az egyébként is erősödő inflációs környezetet tovább rontotta a nyersanyagárak emelkedése. Tavasszal szinte megállíthatatlannak tűnt a szárnyalás, azonban…
Total
0
Share