FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Bútoripar – beszállítói lánc megroppant

A globális beszállítói láncok összeomlása elsőként az autóiparban hozott kényszerű leállásokat, de mára a számítógépgyártókon át a bútorgyártókig szinte minden szektort elért. A beszállítói láncok megroppanása, ami több vállalatnál hazavágta a termelést, mára olyan szintet ért el, hogy veszélyezteti a gazdasági növekedést a járvány utáni fellendülés közepette és felfelé hajthatja az inflációt. A fogyasztók kereslete ugyanis visszatért, viszont a kínálat szűkös.

Az Eurostat és a Refinitiv felmérése szerint jelenleg az európai gyártóvállalatok mintegy 40 százaléka említi meg a termelést limitáló tényezők között az anyagok vagy a berendezések hiányát, ami kiugróan magas – írja a Financial Times. Az elmúlt 15 évben jellemzően 10 százalék alatt volt ez az arány, de 20 százalék fölé soha nem ment, még 2020 elején sem, amikor kirobbant a globális koronavírus-járvány és minden a kínai városok lezárásától és gyárbezárások hírétől volt hangos.

A legújabb áldozat: a bútoripar

Az autógyártók leállásairól már sokat hallottunk, de nem csak a chipek hiánya okoz gondot a világban. A beszállítói láncok összeomlásának legújabb áldozata a bútoripar, amelyben például olyan óriásvállalatok is érintettek, mint az Ikea. A svéd bútorgyártó közlése szerint meg sem tudja jósolni, hogy mikor tér vissza a normál kerékvágásba az üzletmenet, de a cég globális beszállítói menedzsere szerint túlzott optimizmus lenne azt hinni, hogy ez heteken akár hónapokon belül megoldódik. Jelenleg a „tökéletes vihart” éli meg a vállalat, ugyanis az alkatrészhiányhoz társul még az is, hogy az Egyesült Királyságban nagy hiány van teherautósofőrökből.

Egy másik példával élve a francia bútoripari cégnél, a Temahome-nál, amely például faasztalokat, polcokat, televízióállványokat gyárt, nagy kreativitást igényelt, hogy ne kelljen leállítani a gyártósorokat, miután a faanyag, a gyanta és az acél hiánya miatt gyakorlatilag a 600 elemből álló katalógusának fele nem volt elérhető a vásárlói számára. Ha fekete panelek épp nem voltak, akkor váltottunk fehérre, vagy tölgyre – mesélte el a cég vezére a Financial Timesnak.

Az európai bútorgyártók harmadát érintik a beszállítói gondok az Európai Bizottság legfrissebb felmérése szerint.

A szállítási költségek emelkedését, a rossz időjárás miatt késlekedő szállításokat, valamint az ázsiai kikötők lezárását világszerte mindenki megérzi. A szállítmányozás valóságos „rémálom”, még egy csavar, vagy egy kis alkatrész eljuttatása is beletelhet akár három hónapba, ha Ázsiából érkezik – írja le a helyzetet a Temahome vezetője, példaként említve, hogy 16 konténert küldtek vízi úton az Egyesült Államokba júniusban és júliusban, amelyek augusztusra még nem érkeztek meg.

A szállítási problémákra reagálva az Ikea a vízi útvonalak felől a vasútra kezdte el terelni a szállítmányozást Kína irányába, hogy az így felszabadult konténerkapacitásokat az amerikai szállításokra használhatja fel. Közben az Egyesült Államokban beköszöntött a hurrikánszezon, múlt héten lecsapott az Ida hurrikán, ami az országon belüli szállítási útvonalakat is megroppantotta, mivel a fűrészárut jellemzően a déli államokon keresztül szállítják teherautókon.

A szállítmányozáshoz szükséges idő jelentősen megnőtt, az árról nem is beszélve. Az elmúlt egy évben a többszörösére emelkedett a Kínából Európába irányuló szállítás költsége, a Freightos adatai szerint tavaly augusztushoz képest közel a hétszeresére.

Global Container Fright Index, forrás: Freightos

Nem csak a bútoripar és az autógyártók szenvednek

A bútoripar mellett szenvednek a gumigyártók, a számítógépgyártók és a mindenféle elektronikai eszközök gyártói és különösen súlyos a helyzet az autóiparban, ahol a gyártók közel 60 százaléka érintett. Németországban, ahol az autógyártás még most is 30 százalékkal elmarad a koronavírus előtti szinttől, a Volkswagen már azt tervezte, hogy bevezet egy extra műszakot annak érdekében, hogy teljesítse a rendeléseket. De a delta variáns terjedése miatt ismét kikötőket és chipgyárakat kellett bezárni Ázsiában, ami keresztülhúzta a német autógyártó számításait, és nem csak a Volkswagenét, de az egész szektor szenved ettől. Ha Ázsiából vársz árut, akkor nehezen találsz konténereket – mondta el az autóipari fékrendszereket gyártó olasz Brembo vezetője.

A vállalatok egyéni problémái az alapanyaghiánnyal, a félkész termékek hiányával és a szállítási gondokkal, valamit az áremelkedésekkel, a teljes gazdaságra nézve is következményekkel járnak. Az olyan vállalatok, mint a Temahome gyártásának kiesése, amely világszerte 45 országba értékesít, visszaveti az exportot és ezáltal az eurozóna növekedését is.

Mindeközben a megrendelések és a gyártás közötti eltérés rekordszintre emelkedett augusztusban az IHS Markit beszerzési menedzser index szerint, ami további inflációs nyomást jelez. A kereslet-kínálati viszonyok alakulása miatt például májusban történelmi csúcsra száguldott a faanyag ára és bár azóta a felére esett vissza, még mindig a járvány előtti szintek felett jár. Júliusban a termelői árak 2001 óta nem látott mértékben emelkedtek, augusztusban pedig a fogyasztói árak egy évtizede nem látott csúcsot döntöttek.

Meddig tart még a szenvedés?

Az, hogy a sérült beszállítói láncok mikor állhatnak helyre, még nyitott kérdés és nagyban különbözik a helyzet iparáganként. A Volkswagen szerint a chipek piaca még a harmadik negyedévben is volatilis és feszített maradhat. Az Euler Hermes makrogazdasági elemzője úgy véli, hogy 2023 előtt nem normalizálódik a helyzet, miután az elmúlt évtizedben elmaradtak a beruházások az optimálistól a tengeri szállítmányozás területén. A konténerteminálokat üzemeltető APM Terminals vezetője arra figyelmeztetett, hogy egy ördögi körben vagyunk, amit a kereslet felfutása okozott és a fogyasztásnak lassulnia kellene ahhoz, hogy a szállítmányozás utolérje magát.

Vannak azonban optimistább piaci szereplők is, az olasz acélgyártó, az Arvedi Csoport szerint az acélpiac berobbant az év elején, de ez a helyzet már nem áll fenn, miután a bezárt kohók újraindultak.

Az optimistákat megerősítheti a keddi német ipari termelési adat, ami négy hónapja először mutatott emelkedést, a pesszimisták viszont hivatkozhatnak a szintén kedden publikált gyenge ZEW-indexre. A német gépgyártó, a Trumpf szóvivője szerint nagy a bizonytalanság a globális beszállítói hálózatok stabilitásával és a koronavírus-járvány kezelésével kapcsolatban, különösen Kínában, Európában és az Egyesült Államokban. Mind a két tényező a globális gazdaság működésének Achilles-sarka – teszi hozzá.

forrás: portfolio

Előző cikk

Növekvő építőipari számok

Következő cikk

Keresztet állítottak Kaszóban is



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

ÉKM lesz az ÉBM

Az Építési és Beruházási Minisztérium 2022. decemberétől Építési és Közlekedési Minisztérium elnevezéssel működik tovább. Lázár János építési és…
Total
0
Share