FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Ukrajna erdészeti ágazata megújul

“A legfontosabb feladat az erdészeti ágazat optimalizálása. Egy 10-15 ezer hektáron gazdálkodó vállalkozás hatékonysága nem elég magas. Az erdőgazdálkodási ágazat szisztematikus átalakítása ezért folyamatban van, hogy az erdőgazdálkodás minden szinten új minőséget biztosítson.” nyilatkozta Jurij Bolohovets, az ukrán Állami Erdészeti Hivatal vezetője.

Részletek Jurij Bolohovets, az állami ügynökség vezetőjének az ágazat reformjának részeként indított, az erdészeti ügynökségek konszolidációjáról szóló, november 16-i nyilatkozatából.

  1. AZ ÁLLAMI TERMÉSZETVÉDELMI ÜGYNÖKSÉG AZ ERDÉSZETI ÁGAZAT PRIVATIZÁCIÓJÁNAK MEGAKADÁLYOZÁSÁT SZORGALMAZZA

Szavainkat valódi tettekkel támasztjuk alá. Csapatunk kezdeményezte az erdészeti vállalkozások felvételét a privatizáció alá nem tartozó szervezetek listájára a 4020. számú, “A privatizáció alá nem tartozó állami tulajdonú objektumok listájáról” szóló törvénytervezetnek megfelelően (5. számú melléklet). Ukrajna Erdőtörvénykönyve 16. cikkének 2. része kimondja továbbá, hogy az állami és közösségi tulajdonban lévő erdők, illetve a szakosodott erdészeti vállalkozások nem az “Állami-magán társulásról” szóló ukrán törvény szerinti állami-magán társulás tárgyai, hanem az “A koncesszióról” szóló ukrán törvény szerinti koncesszió tárgyai.

  1. A REFORM FŐ CÉLJA AZ ERDÉSZETI ERŐFORRÁS-POTENCIÁL FEJLESZTÉSE, A KÖRNYEZETVÉDELMI ELŐÍRÁSOK JAVÍTÁSA ÉS A FENNTARTHATÓ NÖVEKEDÉS FORMÁJÁBAN MEGVALÓSULÓ GAZDASÁGI ELŐNYÖK ELÉRÉSE.

Nyilvánvaló, hogy az erdészeti ágazat mai helyzete a társadalom részéről a kor követelményeihez való alkalmazkodást követeli meg.

A reform megköveteli a jogi és szabályozási keret korszerűsítését, a finanszírozás növelését, az állami és helyi hatóságok intézkedéseinek szinergiáját, a felelősségek egyértelmű megosztását, a pénzügyileg stabil és versenyképes állami erdőgazdaságok létrehozását. Emellett aktívan dolgozunk az iparág digitalizálásán és a szolgáltatások online átvitelén.

A legfontosabb kérdés azonban az erdészeti ágazat optimalizálása.

Egy 10-15 ezer hektáron gazdálkodó vállalkozás hatékonysága nem elég magas. Az erdőgazdálkodási ágazat szisztematikus átalakítása ezért folyamatban van, hogy az erdőgazdálkodás minden szinten új minőséget biztosítson.

  1. AZ ERDÉSZETI IGAZGATÁS KONSZOLIDÁCIÓJA: A MI HIVATALUNK AZ ERDŐ, NEM AZ ÉPÍTÉSÜGYI IGAZGATÁS

Milyen elvek alapján optimalizálják az erdőrezervátumokat?

Az erdészek elsődleges célja a meglévő ültetvények megőrzése és új, nagy termőképességű ültetvények létrehozása.

Az erdészeti ágazat konszolidációjában nem a gazdasági teljesítmény volt az egyetlen kulcsfontosságú szempont. A döntéshozatali folyamat során több mint tíz paramétert vettek figyelembe, beleértve a szociális, adminisztratív, termelési, nem mezőgazdasági, rekreációs és beruházási feltételeket. Különös figyelmet fordítottunk a jövőbeli Egyesült Vállalat adminisztratív és vezetői szervének elhelyezhetőségére, hivatkozva a következőkre: a földrajzi elhelyezkedés, a terület gazdasági fejlettsége, a területi kohézió és egyéb tényezők, különösen az erdőtüzekre való gyors reagálás lehetőségre.

A vállalkozások tevékenységének mutatói mellett a gazdasági tevékenységüket a jövőben fenyegető potenciális veszélyeket is figyelembe vettük, például a becsült erdészeti tevékenység csökkenését az erdészeti és erdőgazdálkodási célú földigénylés rovására. Az egyes régiók sajátosságainak és specifikumainak figyelembevétele érdekében az Állami Területfejlesztési Ügynökség felmérte és megadta a meglévő erdészeti vállalkozások optimalizálásának lehetséges módjait, hogy a jövőben javítsa a termelés és az üzleti tevékenységek szervezését és irányítását, üzleti tevékenységük és a vállalkozások pénzügyi helyzetének javításával.

Ami a vállalkozások konszolidációjának elveit illeti, a döntést minden egyes vállalat esetében egyedileg hoztok meg, figyelembe véve az egyes régiók sajátosságait, az erdőgazdálkodási vállalkozások tevékenységének mutatói alapján.

Megjegyezzük, hogy az átlagos adminisztratív költségek “irodánként” közel 7 millió UAH/év. (127 vállalkozás, amelyek egyesülni fognak * 7 millió / év = 890 millió hrivnyát fordítanak a fejlesztésre).

  1. A SZAKEMBEREK TOVÁBBRA IS AZ ÁGAZATBAN FOGNAK DOLGOZNI.

Az állami ügynökség reformfolyamatának filozófiája az, hogy a hangsúlyt az “irodai finanszírozásról” az “erdőfinanszírozásra” helyezze át, azaz a gazdasági tevékenység növekedési pontjait a konszolidált erdészeti vállalkozások alapján hozza létre, amelyek e területek fejlődésének motorjaivá válnak.

Összesen 127 állami erdőgazdaság felszámolása (összevonása) van folyamatban, amelyekből az átszervezés következtében mintegy 950 alkalmazottat bocsátanak el. Ez az iparág létszámának mindössze 2%-a.

Jelenleg több mint 42 000 ember dolgozik az erdészeti ágazatban. Ugyanakkor jelenleg is 3235 be nem töltött munkahelyünk van!

Egyes szakmák egyszerűen elvesztették jelentőségüket a tudományos és technológiai fejlődés miatt. Például az a termelési folyamat, amelynek során a kitermelt faanyagot az alsórakodóra szállítják, majd láncfűrésszel darabolják, gazdaságilag veszteséges és működési szempontból logikátlan. Csak ezen műveletek kapcsán DP “Dubrovitsky Forestry” költségei 10 millió 231 ezer UAH-val csökkenhetnek.

Modern erdészeti dolgozó = szakképzett személy. Az erdőben dolgozik, nem az irodában, nem a “palotában”. Egy erdész kezében okostelefon van, és minden erdészházban van internetkapcsolat.

  1. AZ ADÓK A KÖZÖSSÉGEKRE MARADNAK

Egyes területi közösségek panaszkodnak arra, hogy az állami erdőgazdaságok átszervezése miatt a helyi költségvetések adóbevételei kieshetnek.

Mindenkit szeretnénk megnyugtatni: az adók a helyi közösségeknél maradnak!

Az állami erdőgazdaságok által fizetett helyi adókat és díjakat mostantól éppen ezeknek a közösségeknek, vidéki és falusi tanácsoknak a költségvetésébe fogják befizetni, mivel a strukturális részlegeket (erdőgazdaságokat) nem fogják felszámolni vagy konszolidálni.

Így az erdei erőforrások különleges használatáért fizetendő bérleti díj és az erdőterületre kivetett, a hatályos jogszabályok szerinti adó az erdőterület fekvése szerinti helyi költségvetésbe kerül.

A strukturális részlegek (erdőgazdaságok, alsó rakodók stb.) alkalmazottai által felhalmozott személyi jövedelemadót (PIT) az adott részleg székhelye szerinti helyi költségvetésbe utalják.

Az ágazat vállalkozásai 2021. 10 hónapjára 5,5 milliárd UAH-t fizettek, ami 2 milliárd UAH-val több, mint az előző év ugyanebben az időszakában történt.

További információ ebben a videóban: https://youtu.be/qt2QcDkkbvQ

szerk: Tóth János, forrás: forest.gov.ua

Előző cikk

Adomány lesz az elkobzott bútorból

Következő cikk

Ecuadori együttműködés a Soproni Egyetemen



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Őserdő Visegrád határában

A Visegrád határában, az Erdőanyai-völgyben lévő erdőtömb az örökerdő-gazdálkodás egyik legjelentősebb hazai előfutárának számító terület. A Nemzeti Földügyi…
Total
0
Share