FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EU Tanács belga elnöksége

A belga elnökségi program meghatározza az EU Tanácsának belga elnökségének prioritásait és fő irányvonalait. A belga elnökségi időszak január 1-jétől 2024. június 30-ig tart. (2024. július 1-től Magyarország gyakorolja majd e szerepkört.)

Belgium tizenharmadik alkalommal tölti be a soros elnökséget egy olyan időszakban, amikor az Európai Unió válaszúthoz érkezett, és az ukrajnai orosz illegális agresszió következményeivel, a világjárvány, az energiaválság, a dezinformáció, a szélsőséges éghajlati jelenségek és a közel-keleti konfliktus kiújulásával kell szembenéznie.

A belga elnökség az európai polgárok jobb védelme, az együttműködés megerősítése és a közös jövőnk előkészítése érdekében fog dolgozni. Hat tematikus területre fog összpontosítani, és különös figyelmet fog fordítani az Ukrajnának nyújtott rendíthetetlen támogatás fenntartására.

1.A JOGÁLLAMISÁG, A DEMOKRÁCIA ÉS AZ EGYSÉG VÉDELMÉBEN
Az Európai Unió az alapvető jogok, a jogállamiság és a demokratikus értékek tiszteletben tartásán alapul, amely utat nyit a kohézió, az egyéni szabadságjogok védelme, az egyenlőség és a megkülönböztetés-mentesség, valamint polgáraink jóléte előtt. Az Európai Unió védelme a demokrácia, a jogállamiság és az alapvető jogok elveinek védelme a Tanács belga elnökségének munkájában alapvető elem lesz.
Az elnökség erősíteni fogja a polgárok szerepvállalását és befogadását, különös tekintettel a fiatalok részvételére, valamint az európai oktatási térséggel, az oktatás minőségével, az egész életen át tartó tanulással, a mobilitással és a sporttal kapcsolatos munkára. A demokratikus értékeket a média-szabadság és a pluralizmus megerősítésével, a kulturális és kreatív ágazatok digitális átalakulásának ösztönzésével, valamint a kultúra, az örökség és az európai identitás közötti kapcsolatok feltárásával fogja előmozdítani.
E tekintetben a különböző kormányzati szinteken való együttműködés lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyan reagáljunk a különböző igényekre és kihívásokra, miközben tiszteletben tartjuk a szubszidiaritás és az arányosság elvét.
Az Unió bővítésének mindannyiunkat erősebbé kell tennie. Az elnökség ezért elkötelezett amellett, hogy támogassa a tagjelölt országokat az Unióhoz való csatlakozásra irányuló erőfeszítéseikben. Ugyanakkor kulcsfontosságú lesz az Unió politikáinak, erőforrásainak és döntéshozatali struktúráinak előkészítése a jövőbeli csatlakozásokra való tekintettel.

2.VERSENYKÉPESSÉGÜNK ERŐSÍTÉSE
A változó geopolitikai realitások és az új technológiák, például a mesterséges intelligencia gyors fejlődése fényében az EU-nak prioritásként kell kezelnie hosszú távú versenyképességi és iparpolitikáját. Az EU-nak egyenlő versenyfeltételeket kell biztosítania a vállalkozások, különösen a kkv-k számára, lehetővé téve számukra, hogy tisztességesen versenyezhessenek mind Európában, mind a globális színtéren. Kulcsfontosságú a koherens, kiszámítható és egyszerűsített szabályozási keret. Az EU-nak élen kell járnia a fenntartható, innovatív és rugalmas digitális ökoszisztéma létrehozásában, amely a polgároknak és a vállalkozásoknak is előnyös.
A belga elnökség az EU belső piacának és ipari jövőjének megerősítésén fog dolgozni, és folytatni fogja a tőkepiaci unió és az energiaunió kiteljesítésére irányuló munkát. Különös figyelmet fogunk fordítani gazdasági biztonságunk fokozására, a káros függőségek csökkentésére és technológiai vezető szerepünk előmozdítására a kritikus ágazatokban.
Az elnökség célja a kutatás, a fejlesztés és az innováció szerepének erősítése, hogy élenjáróvá váljon a kulcsfontosságú uniós értékláncok ellenálló képességét és versenyképességét növelő, személyre szabott megoldások kifejlesztésében és kereskedelmi forgalomba hozatalában. Az elnökség egy olyan, a jövőre szabott munkaerőpiac kialakításán fog dolgozni, amely növeli a foglalkoztatási arányt és ösztönzi a növekedést. Hangsúlyozni fogja a köz- és magánberuházások jelentőségét. Hangsúlyozni fogja továbbá a kohéziós politika jelentőségét, mint alapvető hosszú távú beruházási eszközt, mint az átalakulás és a konvergencia katalizátorát, valamint mint az Európai Unió cementjét. Különös figyelmet fog fordítani élelmiszer-termelésünk autonómiájára. Az elnökség az EU belső és külső politikái közötti koherenciára fog összpontosítani.

3.ZÖLD ÉS IGAZSÁGOS ÁTMENETRE TÖREKVÉS
Az EU ambiciózus átállási programját az éghajlatváltozás, a biológiai sokféleség csökkenése és a környezetszennyezés hármas válságának kezelése iránti sürgető igény vezérli. A belga elnökség hangsúlyozza a határozott és holisztikus fellépés fontosságát, amely senkit sem hagy hátra.
Az elnökség a Green Deal folytatásaként az energiaügyi és éghajlati átmenetet helyezi prioritásai középpontjába. Az éghajlatváltozással szembeni sebezhetőség csökkentése érdekében az elnökség arra fog törekedni, hogy fokozza az Unió körforgásos gazdaságát, valamint alkalmazkodási és felkészültségi képességeit. Elő fogja mozdítani a fenntartható vízgazdálkodást is.
A geopolitikai és szélsőséges éghajlati események rávilágítottak a felgyorsított és inkluzív energetikai átmenet szükségességére. Ennek az átmenetnek megfizethető energiát kell biztosítania a polgárok és a vállalatok számára, erős és megbízható ellátásbiztonságot kell garantálnia, és hozzá kell járulnia az éghajlat-semlegesség célkitűzéséhez. Az EU-nak teljes mértékben ki kell aknáznia az energiahatékonysági potenciált a gazdaság egészében, és gyorsan elő kell mozdítania a megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrások és energiahordozók fejlesztését. Ehhez elengedhetetlenek a rugalmas, integrált európai energiahálózatot biztosító beruházások növelése.

ALKALMAZKODÓ ERDŐK
A belga elnökség hozzá fog járulni az ellenálló (klímastabil) erdők iránti igény kielégítéséhez, valamint az erdészeti és erdészeti tevékenységek hatékony és inkluzív koordinációjához, kérdések összehangolásához. Elindítja az erdőfelügyeleti keretrendszerrel kapcsolatos munkát, és folytatja az uniós erdészeti stratégiát végrehajtó eszközökről, valamint az erdészeti szaporítóanyagok termeléséről és forgalmazásáról szóló megbeszéléseket. Az elnökség a többoldalú fórumokon is szerepet fog játszani, különösen az ENSZ erdészeti fórumának 19. ülésszakán.

4.SZOCIÁLIS ÉS EGÉSZSÉGÜGYI PROGRAMUNK MEGERŐSÍTÉSE
A belga elnökség a szociális jogok európai pillérére építve ambiciózus szociális menetrenddel kívánja felvértezni az EU-t egy olyan európai társadalom előmozdítása érdekében, amely befogadóbb, nemek közötti egyenlőséget biztosító és mindenki számára méltányosabb.
Az elnökség arra törekszik, hogy minden szinten erősítse a szociális párbeszédet, előmozdítsa a tisztességes munkaerő-mobilitást, a munkahelyi mentális egészséget, valamint a fenntartható szociális védelemhez való hozzáférést. Célja az európai szemeszter szociális dimenziójának megerősítése – különös tekintettel a szociális konvergencia keretrendszer első végrehajtására és a szociális befektetésekben rejlő lehetőségekre -, valamint a szociális gazdaság fejlődését elősegítő keret előmozdítása. Az elnökség emellett fokozott politikai fellépést fog szorgalmazni annak érdekében, hogy mindenki számára biztosítsák a tisztességes és megfizethető lakhatáshoz való hozzáférést.
Az elnökség támogatni fogja továbbá az EU válsághelyzetekre való felkészültségének értékelését, erősíteni fogja a gyógyszerellátás biztonságát, és stratégiát fog kidolgozni az EU egészségügyi és ápolási munkaerejének növelésére. A polgárok megfizethető gyógyszerekhez való hozzáférésének javítása érdekében az elnökség a kielégítetlen orvosi szükségletek jobb kezelése érdekében fog tevékenykedni.

5.AZ EMBEREK ÉS A HATÁROK VÉDELME
Az elnökség célja, hogy az új európai migrációs és menekültügyi paktummal kapcsolatos összes fennmaradó jogalkotási ügyet kezelje. A paktum a felelősség és a szolidaritás szellemében megerősíti a tagállamok közötti bizalmat, jogi egyértelműséget teremt az EU-ba érkező emberek számára, és biztosítja az uniós polgárok számára a migráció humánus és hatékony kezelését, összhangban értékeinkkel és a nemzetközi joggal. A migrációs válsághelyzetekre való közös és gyors reagálást is lehetővé teszi, és javítja az EU-ba irányuló legális utakat.
Az elnökség a migráció és a menekültügy külső dimenziójának megerősítésén fog dolgozni, különösen az afrikai partnereinkkel való szoros együttműködés révén, a két kontinens közötti kölcsönösen előnyös partnerség további fejlesztésére irányuló szélesebb körű erőfeszítéseink részeként, a nemzetközi jog teljes körű tiszteletben tartása mellett.
Az elnökség különös figyelmet fog fordítani a szervezett bűnözés elleni küzdelemre, a terrorizmus és az erőszakos szélsőségesség megelőzésére és leküzdésére, valamint az EU válságokkal, illetve az új és hibrid kihívásokkal szembeni ellenálló képességének megerősítésére.
Polgáraink védelme szükségessé teszi az európai biztonság és védelem jövőjéről szóló megbeszéléseket, amelyek egy integráltabb uniós megközelítés felé haladnak. A hangsúly az európai védelmi technológiai és ipari bázis megerősítésén lesz, többek között egy európai védelmi ipari stratégia kidolgozásának lehetőségét vizsgálva.

6.A GLOBÁLIS EURÓPA ELŐMOZDÍTÁSA
A multilaterális rendszer és a szabályokon alapuló nemzetközi rend egyre nagyobb terhelést kap a geopolitikai konfrontáció miatt, beleértve a nyílt háború visszatérését az európai kontinensen. E valósághoz való alkalmazkodás érdekében az elnökség erőteljesen folytatni fogja az EU által az ellenálló képességének és autonómiájának megerősítése, valamint érdekeinek és értékeinek védelme érdekében tett erőfeszítéseket.
Ebben a határozottabb megközelítésben az elnökség azt is hangsúlyozni fogja, hogy a nyitottság, a párbeszéd és az együttműködés áll az EU érdekfelfogásának középpontjában. Külpolitikai céljainak elérése érdekében az EU-nak teljes mértékben mozgósítania kell gazdasági, biztonsági és védelmi képességeit, valamint fejlesztési és humanitárius segítségnyújtási kapacitásait. Ez magában foglalja az ambiciózus és kiegyensúlyozott kereskedelempolitikát, amely nyitott, fenntartható és magabiztos. Ehhez egy megerősített, szabályokon alapuló többoldalú kereskedelmi rendszerre lesz szükség. A 2030-ig tartó időszakra vonatkozó menetrenddel összhangban az elnökség elő fogja mozdítani az egészségügyi rendszerek megerősítését, amely az egyetemes egészségügyi lefedettség elérésének alapját képezi, miközben mindenki számára egyenlő hozzáférést biztosít az innovatív, rugalmas, fenntartható és magas színvonalú egészségügyi szolgáltatásokhoz és termékekhez.

Mivel a jelenlegi intézményi (EU Parlament) ciklus lezárul, az elnökség támogatni fogja a zökkenőmentes átmenetet a következő ciklusba. Támogatni fogja a 2024-2029-es stratégiai menetrend elfogadását, és előkészíti az Európai Unió jövőjéről szóló megbeszéléseket.

További információk az elnökség hivatalos honlapján: A belga elnökség programja (europa.eu)

szerk/ford: Tóth János, forrás: europa.eu

Előző cikk

Az erdők turisztikai-rekreációs értéke

Következő cikk

Fakitermelés a Sóstói-erdőben



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések