Az útfelújítás, majd egy turistaközpont fejlesztéséhez kapcsolódó építési munkálatok kezdődnek hamarosan a kék túraút kisgyóni szakaszán, a sokak által kedvelt kirándulóhelyen. A két közeli település, Bakonycsernye és Balinka vezetője és a Vadex Zrt. sajtótájékoztatót tartott a fejlesztés kapcsán.
![](https://fataj.hu/wp-content/uploads/2022/01/271871210_352362116703330_5463213145468176111_n-685x1024.jpg)
Egyre mélyebb álomba zuhan a kisgyóni kulcsosházak környéke. A valaha szálláshelynek használt épületek állaga olyannyira leromlott, hogy már csak abban az egyben van élet, amit a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség üzemeltet. A többi néma épület előtt bakancsos turisták sétálnak el és az álomba zuhanó területre vezető utat is kátyúk tucatjai tarkítják.
Csütörtökön délelőtt sajtótájékoztató keretében, a Kisgyónba vezető út végén állva jelentette be Törő Gábor országgyűlési képviselő, hogy 230 millió forintot nyert az út felújítására a bakonycsernyei és a balinkai önkormányzat, illetve a Vadex Zrt. által létrehozott konzorcium.
Turi Balázs, Bakonycsernye polgármestere felidézte az út történetét, így tőle tudjuk, hogy az út elődje még az 1920-as években készült el. Az akkor még földút volt, amin már meg lehetett közelíteni Kisgyónbányát. Később bazaltköves makadámút lett, majd a hatvanas években, amikor a bánya a legtöbbet termelte, elkészült az az út, amelyen ma is járunk.
![](https://fataj.hu/wp-content/uploads/2022/01/kisgyon-1024x532.png)
Az út fenntartása és tulajdonjoga is Bakonycsernyét illeti és próbálták is kátyúzni és karbantartani, több kevesebb sikerrel és ebben mindig partner volt a balinkai önkormányzat és a Vadex Zrt is. Velük közösen kerestek az út felújítására szükséges uniós forrást, így nyertek el 212,5 millió forintot. A pályázat azonban csak 95 százalékos intenzitású, így a fennmaradó 5 százalékot, mintegy 13,5 millió forintot a pályázatot beadóknak kell hozzátenni. Az önrész felét a Vadex Zrt, a másik felét a két szóban forgó település egyenlő arányban fizeti. Az összegekben benne foglaltatnak az előkészítéssel kapcsolatos költségek és némi felszíni vízelvezetéssel kapcsolatos feladat is, ugyanis a kátyúk kialakulásáért éppen az útpályán megálló víz a felelős.
A műszaki tartalom úgy alakul, hogy az út 2347 méter hosszú szakaszon készül el, az aszfaltozási munkák után átlagosan 4,5 méter aszfalt feketedik majd a megközelítőleg 6,5 méter széles korona felett.
Wéninger László, Balinka vezetője annyival egészítette ki Turi Balázs mondandóját, hogy maga az út Bakonycsernye és Balinka közigazgatási területének a határa, és bár Csernye a tulajdonosa, ahogy az út egyik oldalán húzódó telkeknek is, ám a kulcsos házak Balinka belterületéhez, a mögötte fekvő rész pedig annak közigazgatási területéhez tartozik, így mindenki számára gyümölcsöző lesz, ha megvalósul a fejlesztés. Wéninger örömét fejezte ki abban a tekintetben is, hogy Bakonycsernye felvállalta a pályázattal kapcsolatos feladatokat.
![](https://fataj.hu/wp-content/uploads/2022/01/271846523_352362446703297_4105499058299152902_n-1024x683.jpg)
Majoros Gábor vezérigazgató a Vadex Zrt. részéről elmondta: – Az erdőgazdálkodás számára két szempontból is nagyon fontos ennek az útnak a felújítása. Az egyik, talán a legfontosabb tényező az, hogy az erdőgazdaságnak egy rendkívül nagyértékű erdőtömbje helyezkedik el az út mellett, a Keleti-Bakonyban, ahonnan éves szinten 6,5-7 ezer köbméter tűzifát, rönköt hordunk le, ami ezen az úton több mint 300 szerelvény áthaladását jelenti.
A másik szempont az – folytatta Majoros – hogy kezelésünkbe, illetve tulajdonunkba került az a kisgyóni turistaközpont, ami hosszú éveken keresztül mondhatni, hogy az ország legnagyobb turisztikai központjaként tartották számon. Szeretnénk visszaadni Kisgyónnak újra azt a fényét, ami a régmúltat jellemezte, ám ez egy teljesen új központi turisztikai létrehozását jelenti, amelynek a koncepciótervekben rögzített költségei megközelítik az egymilliárd forintot.
A Vadex Zrt. ezt a beruházást több lépcsőben tervezi megvalósítani. Az első a rossz épületek elbontása és a közművek helyreállításából áll majd. Ám addig elkészülhet az út is, hiszen, ha minden a tervek szerint alakul, februárban elindul a közbeszerzés és akár már nyáron felzúghatnak a szunnyadó terület ébresztői, az útépítő gépek.
forrás: FEOL