FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

400-szoros értékű design termék faaprítékból

A Woodio ügyvezető igazgatója, Petro Lahtinen bemutatja a vállalat legismertebb termékét, a faalapú mosogatót. Az anyag számos színben és dekoratív mintával gyártható. Fotó: Tero Pajukallio

A design cég szerint a fából készült fürdőszobai és konyhai termékeiknek legalább 8 féle előnye van a versenytársakéval szemben.

Az egyetemi kutatásból spin-off-ként kivált Woodio fürdőszobabútor-gyártó cég jelentős előrelépés előtt áll: első ipari méretű gyárának helyszínét keresi Helsinki térségében.

Petro Lahtinen vezérigazgató szerint a Woodio filozófiája abban a “lehetetlen, de inspiráló” állításban kristályosodik ki, hogy “a fürdőszobák jövője a fában van”. A hagyományos gondolkodás szerint a fa nem szereti a párás környezetet, de a vállalat mostanra bebizonyította, hogy ez nem feltétlenül igaz. A vállalat tevékenységének középpontjában egy új anyag áll, amelynek első kezdetei egy karácsonyi ünnepségen, a Helsinki Egyetem kémiai laboratóriumában láttak napvilágot. Különböző alapanyagokat kevertek össze ünnepi felszabadultsággal, és reggelre az egyik keverékről kiderült, hogy érdekesen megszilárdult.

A felfedezés új anyag kifejlesztéséhez vezetett, amelynek 80%-a faforgács. A forgács vagy rezgőnyárból készül, vagy az erdészeti ipar melléktermékeiből származik. A faanyagot bioalapú gyanta köti össze. Az anyagot teljesen új mosdókagyló-, WC- és fürdőkádsorozat előállításához használják.

Az új anyag felülmúlja a kerámiát

A Woodio anyagnak a fürdőszobai berendezési tárgyakhoz hagyományosan használt kerámiával szemben nyolc előnye van: könnyű, ütésálló és újrahasznosítható, megújuló anyagokból készül, előállítása kevés energiát igényel, szén-dioxid-tárolóként működik, és a színek és minták széles skálájával gyártható.

A könnyűség előnyös a szállításban, és megkönnyíti a beépítést. Ami az ütésállóságot illeti, Lahtinen elmondása szerint ezt úgy tesztelte, hogy kalapáccsal ütötte a termékeket. ‘Egyszerűen nem törtek el’. Az anyag összetevői megújulóak, és az anyag újrahasznosítható, hogy például MDF-lapot készítsenek belőle, vagy bioenergiaként elégethetik.

A Woodio mosdókagylókat Helsinkiben gyártják. Fotó: Tero Pajukallio

A gyártás nagyon kevés energiát igényel. A folyamat a formák öntéshez előkészítéséből, majd megtöltéséből és a tárgyak szobahőmérsékleten száradásából áll. Az öntőformát négy óra után lehet eltávolítani. Ezt követően a tárgyakat alacsony hőfokon, jellemzően 40 Celsius-fokos hőmérsékleten néhány órán át keményítik. Ezután már csak a befejezés és a tesztelés van hátra.

A Woodio termékek szénlábnyoma akár 80 százalékkal kisebb, mint kerámia versenytársaiké. Ráadásul a faalapú termékek életciklusuk során szén-dioxid-tárolóként működnek.

Ehhez képest a kerámiaipar rengeteg energiát fogyaszt, mivel a termékeket akár 1500 fokos hőmérsékleten kell kiégetni. A kerámiaipar globálisan annyi szén-dioxidot termel, mint 200 millió autó, és kén- és nitrogén-oxidok kibocsátását is okozza. Ezenkívül rengeteg ivóvizet fogyaszt. A kerámiagyártás által okozott problémák széles körben ismertek. A kerámia helyettesítésére újrahasznosított vagy megújuló alapanyagokból készült anyagokat dobnak piacra például a Durat és a Vieser cégek.

Belsőépítészeti design a házhoz

De hogyan bírja el a faalapú anyag a fürdőszoba állandó páratartalmát? Lahtinen szerint ez nem jelent problémát. A Woodio úgy tesztelte az anyagot, hogy akár hat hónapig is vízbe merítette, és nem tapasztalt káros hatásokat. ‘És ez nem valamilyen bevonatnak köszönhető. Még a fűrészelt és kezeletlen felületű darabok sem szenvednek kárt’ – mondja Lahtinen.

Az anyag alkalmas a tömeggyártásra, és minden termék ugyanolyan praktikus tulajdonságokkal rendelkezik, mint a kerámiatárgyak. Nem igényelnek extra karbantartást. A Woodio eddig fürdőszobabútorokat, többek között mosdókagylókat, fürdőkádakat, belső paneleket és legutóbb WC-kagylókat gyártott olyan ügyfelek számára, akik között számos szálloda található Európa minden részén. A cégnek azonban nagyobb tervei vannak. Lahtinen szerint a Woodio célja, hogy a világ vezető ökoanyag-márkája legyen.

A Woodio finn lakberendezési és design márka. Fotó: F: Pauliina Salonen

“Tanulmányozzuk a bútorok és belsőépítészeti elemek, például panelek készítésének lehetőségeit a ház bármely helyiségéhez” – magyarázza Lahtinen.

A gyártási kapacitás bővítése érdekében a vállalat új létesítményeket keres Helsinki környékén. Lahtinen becslése szerint az új gyártás néhány éven belül beindulhat. A bővítéssel azonban nem kívánják csökkenteni a Woodio termékek árát, amely viszonylag magas.

“Célunk, hogy a Woodio továbbra is felső kategóriás márka maradjon. A márka értékét úgy lehet leírni, hogy a rezgőnyár faforgács értékének 400-szorosára nő a termékeinkben’ – mondja Lahtinen. ‘Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne köthetnénk megállapodásokat más márkákkal, például az Ikeával vagy az Idóval az anyagunk felhasználásáról. Ők természetesen a saját belátásuk szerint árazhatják a termékeiket” – mondja Lahtinen.

Ügyfelek 26 országban

A Woodio-t 2016-ban alapították a Helsinki Egyetem kémiai laboratóriumában végzett kutatások spin-offjaként, azzal a céllal, hogy kifejlessze és kereskedelmi forgalomba hozza az anyagot. Az első termékek 2019-ben kerültek piacra. Jelenleg a vállalatnak legalább 26 országban vannak ügyfelei.

A vállalat jelenleg 33 embert foglalkoztat. A műveletet többek között a Paasikivi család, az Oras csaptelepgyártó cég főtulajdonosai, a Metsä Grouphoz tartozó Metsä Spring innovációs vállalat, az Európai Unió és a Business Finland finanszírozta. A vállalat forgalma 2021-ben 350.000 euró volt, az idei évre becsült árbevétel pedig 600.000 euró.

‘A jelenlegi létesítményeinkben körülbelül kétmilliós forgalmat tudunk elérni. Az új gyárban a termelési kapacitásunk megtízszereződhet, és több tucat új embert tudunk foglalkoztatni. Ehhez azonban az kell, hogy sikerüljön tárgyalni a hét számjegyű finanszírozásról’ – mondja Lahtinen.

Forrás: forest.fi
írta: Hannes Mäntyranta
Fatájolta: MM

Előző cikk

EU konzultáció - szén-dioxid-eltávolítás tanúsítása

Következő cikk

Csomagolási hulladékok csökkentése



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések