FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Elektromos faanyagszállító mozdony

2023. április 21-én reggel 8.00 órakor a VR első, hengeres faanyagot szállító elektromos mozdonnyal felszerelt vonata próbaútra érkezett a Metsä Group Kemi biotermék-gyárába. Ez jelentős lépést jelent a Metsä Group és a VR hosszú távú együttműködésében, amely biztosítja a Kemi biotermékgyár vasúti faanyagellátását.

A Kemi biotermék-gyárban a vasúti szállítás a felhasznált hengeresfa mintegy kétharmadát teszi ki. Ez nagyjából évi 5 millió köbmétert jelent, ami napi 8-10 vonatot jelent. A nagy mennyiségű fa szállítása hatékony és környezetbarát módon történhet, a fa rakodását, vasúti szállítását és kirakodását úgy tervezték, hogy az zökkenőmentesen működjön.

A Metsa-csoport Kemiben lévő új gyárának forgalma jelentősen meghaladja majd az évi ezermillió eurót. Fotó: N: Metsä Group

“A fát a jelenleginél jóval nagyobb területről szállítják majd a Kemi biotermék-gyárba. Bár a kerekfa átlagos szállítási távolsága vonattal hosszabb lesz, a vasúti szállítás biztosítja, hogy a kibocsátás köbméterenként 20 százalékkal csökkenjen. Kemiben hatékony faanyagszállítási rendszert építettünk ki, amely összhangban van kibocsátáscsökkentési céljainkkal. Az elektromos mozdonyokkal történő fakiszállításokat elektromos, autonóm fakitermelő daruk egészítik ki” – mondta Hannu Alarautalahti, a Metsä Forest termelésért felelős SVP-je.

A szállítmányokat a VR legújabb motorjai hajtják. A Vectron elektromos mozdonyok akár 2500 tonnás terheket is képesek kezelni, ami vonatonként körülbelül 20-25 százalékkal több faanyagot jelent. Kemiben több ingavonatot állítottak fel a szállításokhoz, amelyekben egy-egy szerelvény közlekedik a fel- és lerakóállomás között. A szállítási rendszer hatékonysága a rendkívül optimalizált vagoncikluson is múlik: a két egymást követő rakodási művelet közötti idő a felére csökkenthető az átlagos hengeresfa szállításokhoz képest. Összesen több mint 400 kocsit használnak a Kemi biotermék-gyár vasúti szállításaihoz, és a flotta kizárólag ezekre a szállításokra van kijelölve. A közlekedési infrastruktúrával és a kapcsolódó fejlesztésekkel már a projekt kezdetétől fogva foglalkoztak, és azokat a Finn Közlekedési Infrastruktúra Ügynökséggel közösen tervezték meg. A gyár saját vágánya lehetővé teszi a faanyagszállítást elektromos mozdonyokkal egészen a gyárig.

“Több éven át szoros együttműködésben készítettük elő ezt a fontos projektet, és most végre készen állunk arra, hogy megkezdjük a szállításokat. A nagyszabású ipari beruházásoknál a szállítások hatékonysága és a forgalom zavartalan áramlása kulcsfontosságú tényezők. Az ügyféllel közösen olyan megoldást hoztunk létre, amely zökkenőmentesen összekapcsolja a malom működését és a vasúti szállítást, és ezáltal hatékonyabbá teszi a szállítást” – mondta Eljas Koistinen, a VR Transpoint vezető alelnöke.

A Metsä Group Kemi biotermék-gyára 2023 harmadik negyedévében fog beindulni.

szerk/ford: Tóth János, forrás: MetsaPress

Előző cikk

A perzsa sah is rendelt tőle bútort

Következő cikk

Csökkenő parkettafogyasztás



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések