FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Faanyaglogisztika 4.0

Elektromos vasúti motorok, mesterséges intelligencia, gépi látás és faterminálok kiterjedt hálózata a Metsä Group Kemi biotermék-gyárában a faanyaglogisztikát szolgálja. Évente 7,6 millió köbméter faanyag mozgatásáról beszélünk.

A Metsä Group Kemi biotermék-gyárának faanyaglogisztikájában teljesen új működési módszert alkalmaznak. A módszer ötvözi a villamosított vasúti szállítást, a fa mérlegelését és átvételét a faterminálokon, a mesterséges intelligenciát és a gépi látást.

“A Kemi biotermék-gyár a felhasznált fa kétharmadát vonattal kapja. A zökkenőmentes vasúti logisztika elengedhetetlen ahhoz, hogy a biotermék-gyár megkapja a szükséges famennyiséget” – mondja Hannu Alarautalahti, a Metsä Forest termelési igazgatója. 

Metsä Group Kemi biotermék-gyára 2023 harmadik negyedévében fog beindulni. Az új üzem tervezett faanyag-felhasználása 7,6 millió köbméter, vagyis 4,5 millió köbméterrel több fát fog felhasználni, mint a jelenlegi üzem. A fa beszerzési területe is bővülni fog. A tervek szerint a felhasznált többletfából egymillió köbmétert Svédországból importálnak majd.

Bár a nyersfa szállítási távolsága a Kemi üzembe hosszabb lesz, a hatékony vasúti szállítás biztosítja, hogy a kibocsátás köbméterenként 20 százalékkal csökkenjen.

A Metsa-csoport Kemiben lévő új gyárának forgalma jelentősen meghaladja majd az évi ezermillió eurót. Fotó: N: Metsä Group

Több millió eurós beruházás mérőműszerekbe

A malomba tartó vonatokat a Finn Közlekedési Infrastruktúra Ügynökség által üzemeltetett tizenegy vasúti terminálon rakodják fel. A Kemi biotermék-gyár faanyagellátása érdekében új faterminálokat létesítenek, a régieket pedig felújítják. Az észak-finnországi terminálok ez év végére, a többi pedig 2023 nyarára készül el.

Egy új lépésként a Metsä Group hét mérleghídba fektetett be, amelyek a fűrészáru teherautók mérlegelésére szolgálnak, és a fát a terminálra érkezéskor veszik át, nem pedig a gyárban, ahogyan jelenleg történik. A többi vasúti terminálon a kirakodást végző anyagmozgató gépeket is használják a fa mérlegelésére.

“Több millió eurót fektettünk be a hídmérlegekbe. A fa terminálokon történő mérésével növelni tudjuk a terminálok kapacitását, és rugalmasabbá tehetjük a vonatszállítást a malomban. Ezen túlmenően a fakitermelő teherautók vezetői a saját tempójukban rakodhatják ki járműveiket a fatermináloknál, ahelyett, hogy a szállítást a vonatok rakodási menetrendjével kellene összehangolniuk” – mondja Alarautalahti.

A zökkenőmentes logisztika fontosságát jelzi, hogy a finn vasúttársaság, a VR olyan kocsikat és mozdonyokat biztosít a faanyagszállításhoz, amelyeket kizárólag a Kemi malom faanyag-szállításaihoz használnak majd.

“A vasúti logisztikát és az infrastruktúra kiépítését a Finn Közlekedési Infrastruktúra Ügynökséggel és a VR Transpoint céggel közösen terveztük meg. Ezt a szállítási koncepciót közösen hoztuk létre, hogy biztosítsuk a malom faellátását. Ősszel kísérleti jelleggel teszteltük az üzemeltetési modellt, és úgy találtuk, hogy jól működik” – mondja Alarautalahti.

Teljesen villamosított kirakodás az üzem területén

“A faanyagot szállító vonatok a Metsä Group új magánvágányán érkeznek a biotermék-gyárba. A vonatokat érkezéskor és induláskor vasúti hídmérleggel mérik. Dinamikus mérlegelést alkalmazunk, ami azt jelenti, hogy a vonatnak nem kell megállnia a mérlegeléshez, hanem 8-10 kilométeres óránkénti sebességgel halad tovább a pályán” – mondja Pasi Pulkkinen, a Metsä Group biotermék-gyár projektjének logisztikai alelnöke.

“A saját vágány lehetővé teszi a faanyag elektromos motorokkal történő szállítását az üzembe. A biotermék-gyárban a fa kirakodása teljesen villamosított. Ezek azok a beruházások, amelyek segítségével a Metsä Group 2030-ra elérheti a fosszilis anyagoktól mentes üzemeket” – mondja Pulkkinen.

Automatizált kirakodás mesterséges intelligencia és gépi látás segítségével

A faanyagszállító teherautókat érkezéskor és induláskor is mérlegelik, ahogyan azt minden gyárban teszik. Újdonság, hogy a járművek és a kocsik a kirakodás során szkennelésre kerülnek. A szkennelés biztosítja, hogy a fa automatikusan kirakodható legyen mind a vonatokról, mind a faanyagszállító teherautókról. Teljesen új technológiát használunk, amely mesterséges intelligenciát és gépi látást tartalmaz” – mondja Pulkkinen.

A biotermék-gyárban két autonóm fakitermelő daru rakodja ki a vasúti kocsikat és a faanyagszállító teherautókat.

A rakományok beolvasása után a daruhoz kapcsolódó mesterséges intelligencia önállóan tervezi és végzi el a fa kirakodását mind a járművek, mind a kocsik esetében. A darukezelő a fakivágó részleg vezérlőtermében ülve képernyők segítségével felügyeli a kirakodást, és szükség esetén beavatkozik a kirakodás folyamatába.

szerk/ford: Tóth János, forrás: Metsä Group 11-29

Előző cikk

Nagypaneles, előregyártott faépület Sopronban

Következő cikk

Fapadlók alátétanyagai



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Faminta adomány a SOE FMKK-nak

Különleges, hazánkban ritkán látható famintákat adományozott a Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karnak prof. dr. Sitkei György akadémikus. Sitkei…