FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Környezetbarát chatbot indul

A Dubaiban zajló COP28 során, amely ismét rávilágít arra, hogy a törvényhozók mennyire hajlandóak a földlakók jövő nemzedékeiért hajolni, az első „zöld szűrős” generatív mesterséges intelligencia kereső chatbot megjelenése nem is lehetett volna időszerűbb.

A berlini székhelyű Ecosia, a világ legnagyobb nonprofit keresőmotorja azt reméli, hogy új termékének bevezetése segít a felhasználóknak abban, hogy jobb döntéseket hozzanak a bolygó számára, és még jobban megkülönbözteti kínálatát az internetes keresés „monolit óriásaitól”.

Az Ecosia chatbotja az OpenAI API-ján alapul, és zöld válaszlehetőséget kínál. Ez egy többrétegű zöld személyiséget testesít meg, amely fenntarthatóbb eredményeket és válaszokat kínál a felhasználóknak. Javasoljon például vonatozást repülős utazások helyett.

GenAI + DMA = Megzavarja a keresési piacot?

Ecosia, amely weboldala hirdetési bevételét (vagyis teljes nyereségét) arra használja fel, hogy világszerte fákat ültessen, az első független keresőmotorok között, amely bemutatta saját GenAI-alapú chatbotját. A múlt hónapban a TNW-nek nyilatkozva az Ecosia alapítója és vezérigazgatója, Christian Kroll kifejtette, mennyire fontos, hogy a kis független szereplők naprakészek legyenek a technológiával.

Emellett kiemelte azokat a lehetőségeket, amelyeket a generatív mesterséges intelligencia kínálhat az internetes keresési piacon a status quo megzavarása terén. „Úgy gondolom, hogy bennünk is megvan a lehetőség az innovációra – és talán még néhány bevett játékost is megelőzhetünk” – mondta.

A mai napon, a vállalat “zöld chatbotjának” bemutatásakor Kroll hozzátette, hogy az elmúlt év több változást hozott az internetes keresési környezetben, mint az előző 14 év összesen (az Ecosiát 2009-ben alapították). „A generatív mesterségesintelligencia képes forradalmasítani a keresési piacot – a világszínvonalú keresési technológiák fejlesztése már nem kerül százmilliárdokba” – mondta, hozzátéve, hogy az Ecosia célja, hogy „globálisan növelje a keresőmotorok piaci részesedését”.

Még valami, ami potenciálisan megzavarhatja a piacot, az az EU digitális piacokról szóló törvényének hatálybalépése. 2024 márciusától a fogyasztókat többé nem ösztönzik arra, hogy alapértelmezett alkalmazásokat használjanak eszközeiken (például Safari webböngészőt iPhone-on vagy Google Térképet Android-eszközön). Ez azt eredményezheti, hogy a felhasználók egy “kiválasztó képernyőt” jelenítenek meg az eszköz beállításakor, és arra kérik őket, hogy válasszák ki, mely böngészőket, keresőmotorokat és virtuális asszisztenseket telepítsék, ahelyett, hogy az Apple és az Android beállításait alapértelmezetten állítanák be. Az Ecosia azt mondja, hogy „erőteljesen szorgalmazza ezt a rendelkezést”.

Zöld chatbot tiszta energiával

Sok vállalat szájról szóra fordítja a fenntarthatóságot. Az Ecosia valójában tettekkel követi szavát. Néhány évvel ezelőtt alapítója az Ecosiát egy menedzser tulajdonában lévő céggé alakította. Ez azt jelenti, hogy a részvényeket nem lehet nyereség céljából eladni, vagy a társaságon kívül senki sem birtokolhatja. Ezen túlmenően a vállalattól nem vonható el nyereség – amint azt korábban említettük, minden nyereség az Ecosia faültetési erőfeszítéseihez megy.

“A faültetés [tree planting] az egyik leghatékonyabb lépés, amelyet megtehetünk az éghajlati válság leküzdésére. De sajnos ez gyakran nem megfelelően történik. Ezért sok kritikát kap” – mondta Kroll a TNW-nek.

„Megpróbáljuk meghatározni, hogy mit jelent a jó faültetés. Tehát először számbavesszük a létező fákat, nem csak azokat, amelyeket ültetünk – és utána azokat is ellenőriznie kell.” Hozzá kell tenni, hogy ez az Ecosia faültetési igazgatójának hatáskörébe tartozik. A mai napig a közösség több mint 187 000 000 fát ültetett el, és ez a szám folyamatosan növekszik.

Ezenkívül az Ecosia keresőmotorja napenergiával működik – ez a felelős a szerverhasználatból és az üzemeltetésből származó CO2-kibocsátás 200%-áért.

Az LLM-ek és a CO2 még mindig ismeretlen kapcsolat

Kíváncsi lehet arra, hogy a generatív mesterséges intelligencia keresési funkcióhoz való hozzáadása hogyan kompatibilis a környezetvédelmi menetrenddel. Végtére is, a generatív mesterséges intelligencia Google általi használata önmagában is hasznos lehet annyi energia, mint egy kis ország.

Az Ecosia elismeri, hogy még nincs „rálátása az LLM-alapú GenAI-funkciók által generált szén-dioxid-kibocsátásra”, mivel az OpenAI nem osztja meg nyíltan ezeket az információkat. A kezdeti tesztelések azonban azt sugallják, hogy az új GenAI funkció 5%-kal növeli a szén-dioxid-kibocsátást, mondta az Ecosia, növelve a napenergiába, a regeneratív mezőgazdaságba és más természetalapú megoldásokba való befektetést.

A környezeti fenntarthatóság mellett a keresőmotornak továbbra is teljesítenie kell, ha alapvető funkciójáról van szó. „Ahhoz, hogy versenyezhessünk a 99%-os piaci részesedéssel rendelkező monolit óriásokkal szemben, olyan terméket kell kínálnunk felhasználóinknak, amelyet minden nap használni szeretnének” – mondta Michael Metcalf, az Ecosia termékigazgatója. „Ez nem csak azt jelenti, hogy pozitív hatással van az éghajlatvédelemre, hanem egy első osztályú keresőmotort is kínálunk, amely felveheti a versenyt olyan cégekkel, mint a Bing és a Google.”

Metcalf hozzátette, hogy a felhasználói tesztek nagyon pozitív visszajelzéseket adtak a vállalat fenntarthatóságra fókuszáló AI chatbotjáról. „A generatív mesterségesintelligencia-termékeket a verseny előtt fogjuk piacra vinni, mert növekedni akarunk: növelni akarjuk felhasználói bázisunkat, növelni a profitunkat, majd növelni az éghajlatra gyakorolt ​​pozitív hatásunkat – ami kritikus fontosságú felmelegedő bolygónk számára.”

forrás: hitechglitz / Source link

Előző cikk

Tóvédelmi program Hévízen

Következő cikk

Stora Enso - nettó nulla kibocsátás a cél



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések