FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Díjnyertes magyar design – sikeres magyar bútor

Európa elitjébe törne az egyik legígéretesebb hazai dizájnbrand – Babits Tamás, alapító, ügyvezető igazgató és Kerékgyártó András, alapító, vezető tervező szerencsés találkozásából született meg a Plydesign.

Babits Tamás Amerikában folytatott MBA tanulmányait és munkával eltöltött éveket követően visszatért Magyarországra, és a közel 30 éves családi vállalkozás értékesítés vezetőjeként dolgozott. A faipari üzem megalakulása óta bútoralkatrészeket gyárt rétegelt lemezből, prominens nyugat- és észak-európai dizájnmárkák beszállítójaként. A magyar faipari szakemberekben rejlő kiaknázatlan potenciált látva 2014-ben eldöntötte, hogy olyan saját termékkollekciót fejleszt ki, amely a nemzetközi piacon is megállja a helyét.

A csillagok szerencsés összeállása folytán ugyanebben az évben találkozott Kerékgyártó Andrással, aki formatervező művészként éppen abban az időben állította ki az egyetemen készített székeit a világ legrangosabb dizájnkiállításán, a Salone del Mobile-n, és frissen végzett bútortervező mesterszakon a finnországi Aalto University-n. Kiderült, hogy Tamás és András remekül tudnak együtt dolgozni – elköteleződésük a bútortervezés, és tágabb kontextusban a magyar bútor ügye iránt kiegészült a profi üzleti tapasztalattal és a skandináv dizájnkultúrából és gyakorlati tudásból első kézből merítkező kompetenciával. A munkakapcsolat mellett szoros barátság szövődött kettejük között, vállvetve küzdötték le a márkaalapítás közben felmerülő akadályokat, és magánéleti nehézségek során is segítették egymást. Annyira egymásra hangolódtak, hogy már fél szavakból is megértették és megértik egymást, a közösen átvirrasztott éjszakák eredményeként a Plydesign olyan stabil dizájnvállalkozássá nőtte ki magát, amely önálló kollekciókkal is rendelkezik.

– Mik a brand legfontosabb termékei?

– A FLAGSHIP karfás szék az első közös önálló termék, ezért a legrégebb óta elérhető bútordarab a kínálatban. Fontos, piaci rést betöltő szerepe van, mert olyan köztes megoldás nyújt, ami megmutatja a faerezet a szépségét, de a puha szövet ellensúlyozza a fa keménységét a hosszan tartó ülés során. 2016-os debütálása óta sokféle változattal bővült színskála és elérhető lábak tekintetében – többek között azért is érdeklődnek a FLAGSHIP iránt, mert sikerült egy olyan palástot kifejleszteni, mely mérete nem hatalmas, jól mozgatható, mégis különböző alkatú embereknek is kényelmes, valamint a karfa ideális magasságban nyújt támaszt a karoknak – ez nem minden karfás szék esetében alapértelmezett.

– A FRIGATE székcsalád egy izgalmas kísérlet eredménye – olyan kreatív gyártástechnológiát valósítottunk meg, mely gazdaságosabbá tette a kivitelezést, így a tökéletes ergonómia elérhetőbbé válik a széles közönség számára is. A 3D-furnéros technológia megismerése nekünk is komoly kihívást jelentett, valamint a családi üzem is egy kivételes know-how-t sajátított el. Kerékgyártó András vezető tervező a több éves kutatás folyamatát tudományos alapra helyezve DLA disszertáció formájában dokumentálta, melyet 2020 októberében védett meg sikeresen, elnyerve az akadémiai fokozatot.

– A legnagyobb sikernek azt a belénk vetett bizalmat tartjuk, ami a bútoraink megvásárlásában manifesztálódik – válaszolt a Roadster kérdésére Babits Tamás, alapító. – Hisszük, hogy a jó dizájnban mindenkinek részesülhet, ezért választottuk a közületi formát, hogy akár emberek százai élvezzék a FLOTTA kollekció ergonómiájának jótékony hatásait.

– Különösen nagy sikernek gondoljuk továbbá azokat a helyzeteket is, amikor olyan partnerekkel hoz össze a sors, akik hasonló értékrendet vallanak, mint mi – kölcsönös odafigyelés, tudatosság és kíváncsiság. A Budapest Music Centert például ugyanazt az elhivatottság és szakmaiság jellemzi, mint a Plydesignt, csak nem bútorokkal és formákkal operálnak, hanem a kortárs zenei kultúrát gondozzák és mutatják be. Nagy elismerésnek gondoljuk, hogy az Opus Jazz Clubban FRIGATE, FLAGSHIP székek és KORVET bárszékek fogadják a zenerajongókat, akik így zavartalanul élvezhetik az akusztikus és gasztronómiai kalandozásokat.

A díjak is fontos mérföldkövek a Plydesign pályafutásában, több nemzetközi és hazai szakmai elismerésben részesültünk.

– Ezekkel közül kifejezetten örömmel vettük Magyar Formatervezési Tanács által megszavazott díjakat, melyek a gyártátechnológiai innovációnkat, illetve az idő próbáját kiálló, stabil dizájnmenedzsment-szemléletet integráló szervezeti működésünket folytatta Kerékgyártó András, alapító.

– Mennyire nehéz egy hazai brandnek feltennie magát a nemzetközi dizájntérképre?

– A megalakulás óta törekedünk arra, hogy nemzetközi színtéren is kiemelkedő bútormárkává válhassunk – vallja Babits Tamás. – 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban, három egymást követő évben is önálló standdal képviseltettük magunkat a Stockholm Furniture and Light Fair bútorvásáron. A vásárokon való kiállításnak elengedhetetlen szerepe van a márkaismertség növelésében, nemzetközi partnerkapcsolatok kialakításában. Akkor úgy ítéltük meg, hogy célterületnek Skandináviát jelöljük meg, hiszen itt az idompréselt rétegelt lemez technológia nem idegen, illetve azon belül is ezt a stockholmi vásárt nagyon kompaktnak ítéltük meg, ahol csak minőségi dizájnbútorkiállítók vannak, de mégsem olyan hatalmas alapterületű, hogy a Plydesign elvesszen a standok rengetegében. Olyan belátható és megfelelő léptéket képvisel a vásár, mely a mi tevékenységünkhöz is közelebb áll.

– Egyelőre még távol állunk attól, hogy azt mondhassuk, feltettük magunkat a nemzetközi dizájntérképre – ehhez szükség lenne még több nemzetközi díjra, fajsúlyos, állandó külföldi partnerekre – fejti ki Kerékgyártó András.

– Ami késik, nem múlik, afelől nincs kétség, hogy egyszer mi is számottevő pontok leszünk a globális dizájntérképen.

– Hogyan hat a járványhelyzet a brand életére?

– Az év első felében úgy döntöttünk, hogy ahhoz, hogy szintet tudjunk lépni, optimálisan kell elosztani a feladatokat – mondja Babits Tamás. – Új szakemberekkel bővült a csapat, az értékesítést és marketingkommunikációs feladatokat erre dedikált munkatársak végzik, melynek eredménye érezhető hazai és nemzetközi partnerháló kiépítésével és új arculatunk bevezetésével. Idén megnyitottuk budapesti stúdiónkat a kilencedik kerületben, így a fizikai jelenlét mellett az interurbán kommunikációt is meg kellett erősítenünk, ezért új digitális technológián alapuló projektmenedzsmenti eszközöket vezettünk be.

– Az évek munkája az utóbbi években ért be szakmai elismerések formájában, egyedülálló módon két egymást követő évben nyertük el a hazai legrangosabb díjnak számító Magyar Formatervezési Díjat a FRIGATE székcsaládért és a Dizájn Management Díjat. Még nem telt annyi idő, hogy objektíven tudjuk elemezni ezt a járványterhes időszakot, mindenesetre annyi érezhető, hogy pont jó ütemben hoztunk stratégiai döntéseket, így nem ért annyira felkészületlenül a járvány – nem kétfős startupként kellett fejvesztve tüzet oltani, hanem egy biztos és felkészült csapat kreativitása és szakértelme segített a közös brainstormingban és a lépések kitalálásában és megvalósításában.

– Hol látja magát a Plydesign öt év múlva?

– A 2025-ös évet taposó Plydesignt elgondolva egy olyan dizájnmárka képe sejlik fel, amely folyamatosan fejleszt, stabilan működik, nemzetközileg bejáratott neve van, esetleg már iF Design Award és Red Dot díjak büszke tulajdonosa is – mondja Kerékgyártó András. – Kibővült, tapasztalt és dörzsölt csapat adja továbbra is a Plydesign magját, viszont van, ami öt év múlva sem fog változni – a világra való nyitottság és a lehetetlen szóviccek gyűjtése.

Forrás: roadster

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Hétmilliárd forint design- és divatipari KKV-k javára

Következő cikk

Így készítsük fel a kertünket a fagyokra



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések