Az új, csillogó, modern 2-es terminál 2021. december 1-én nyílt meg az utazók előtt. A lenyűgöző főbejárat és az indulási csarnok mellett az érkezési csarnok is megnyílt. A csarnokban a Luoto nevű természeti dioráma fogadja a Finnországba érkező utasokat. A különböző közlekedési módokat összekötő utazási központot is ugyanezen a napon helyezték üzembe.
“Büszkék vagyunk arra, hogy világszínvonalú létesítményeket kínálhatunk az utasoknak. Még nem találkoztam senkivel, aki ne örült volna, amikor belépett az ajtón” – mondta Henri Hansson, a Finavia technológiai és fenntarthatósági részlegének vezető alelnöke.
Az építészetileg lenyűgöző főbejárat az utasokat az indulási csarnokba vezeti, amelynek hullámzó, fából készült teteje már első pillantásra lenyűgöző. Napközben a teret a hatalmas ablakokon keresztül beáramló természetes fény árasztja el.
“A terminált, annak létesítményeit és szolgáltatásait Finnország új névjegyeként terveztük. Sokak számára a helsinki repülőtér az első kapcsolatuk hazánkkal. A 2. terminál nagyrészt finn minőségi munka, amelyre büszkék lehetünk.”
Az egyik cél az volt, hogy visszaadják a kaland és a romantika érzését a légi utazásnak. Az építészetet a klasszikus finn dizájn, például Tapio Wirkkala Ultima Thule című műve és a földrajzi kontúrok ihlették. A tető kialakítása a könnyedség és a nehézkesség váltakozásával játszik.
A legmagasabb utasok a legalacsonyabb részeken akár a mennyezetet is megérinthetik. A Raisióban készült tető valódi finn lucfenyőből készült. 500 egyedi CLT-elemből áll, amelyeket egyenként helyeztek el, mint egy óriási kirakós játékot.
“A vizuális élmény támogatja az utazás zökkenőmentességét. A színek és az anyagok végigvezetik az utasokat a terminálon. Számos megoldást valósítottunk meg, hogy a légi utazást a lehető legkönnyebbé és legtermészetesebbé tegyük” – mondja Hansson.
Hatalmas foglalkoztatási hatás Finnországban
A Finavia nyolc éve tartó beruházási programja a 2. terminál új részének megnyitásával a végéhez közeledik. A projekt 2023-ban fejeződik be teljesen. A beruházás jelentős hatással lesz a finn gazdaság egészére. Az építkezés során a foglalkoztatási hatás 16 600 személyév volt. A Finavia számára fontos érték a belföldiség, amelyet a program során végig ápoltak.
“Nagyszerű, hogy ilyen sok finn vállalat tudott megfelelni a szigorú követelményeinknek. Az 1 milliárd eurós fejlesztési program hazai tartalma – vagyis a teljes beruházásból a finn vállalatokkal kötött szerződések aránya – mintegy 90%-os” – mondja Hansson.
A 2. terminál bővítésének fő kivitelezője az SRV. Az új részt, valamint a busz- és taxiállomásokat az ALA Architects tervezte, az új parkolóházat és a gyűrűs vasútvonalhoz való új csatlakozást a HKP építésziroda, amely a terminál átalakítási munkálatainak tervezéséért is felelős. A műszaki tervezésért a Ramboll volt felelős.
A tervezés középpontjában a környezeti értékek és a szén-dioxid-mentesítés állt. A terminál a hivatalosan előírtnál 30 százalékkal energiatakarékosabbra épült.
“A fenntarthatóság a fejlesztési program során végig fontos cél volt. Mindent meghatároz, amit teszünk; a tervezést, az építést, az együttműködést és a karbantartást. A távolsági forgalom számára készült bővítés már elnyerte a nemzetközileg elismert BREAAM tanúsítványt az átfogó fenntarthatósági munkáért” – mondja Hansson.
Energiamegtakarítást értek el például az épületburkolat jó hőszigetelésével és a hatékony hővisszanyeréssel. Az intelligens lámpatestek attól függően tompítanak és kapcsolnak ki, hogy mennyi természetes fény árad be a terminál hatalmas ablakain keresztül. Az új P1 Premium/P2 parkolóházban a járműveket napenergiával töltik.
Bár az új 2-es terminál kapui már megnyíltak, az építkezés még mindig tart. 2022 nyarán egy új biztonsági ellenőrzési és check-in területet adnak át, valamint megnyitják az éttermi területet. 2023-ban befejeződnek a schengeni kapuk és a poggyászkiadó csarnok átalakításai, és a Finavia teljes beruházási programja véget ér.
szerk: Tóth János, forrás: STTinfo