FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Német bútoripar +10,7%

A német bútoripar az idei év első három negyedévében 10,7 százalékkal, mintegy 14 milliárd euróra növelte forgalmát. A belföldi piacon mintegy 10 százalékos pluszt értek el, míg külföldön a bútorgyártók 12 százalékkal többet forgalmaztak, mint az előző év azonos időszakában, a hivatalos statisztikák szerint.

Az exporthányad kismértékben, 33,3 százalékra nőtt (előző év: 32,7 százalék). A kárpitozott bútorok, a konyhabútorok és az egyéb bútorok szegmensei, amelyekbe a nappali-, étkező- és hálószobabútorok is beletartoznak, körülbelül ugyanilyen mértékben (mintegy 12 százalékkal) tudták növelni forgalmukat. Az irodai és bolti bútorgyártók 11 százalékos növekedést regisztráltak.

“Az eladások növekedése elsősorban az áraknak köszönhető, és az anyag- és energiaköltségek drámai emelkedését tükrözi” – jegyzi meg Jan Kurth, a Német Bútoripari Szövetség (VDM/VHK) ügyvezető igazgatója. A bútorok iránti kereslet azonban az elmúlt hónapokban érezhetően gyengült. A jó évkezdet után a beérkező megrendelések nyár óta jelentősen csökkentek. “Gyártóink érzik a borús fogyasztói légkör hatásait” – jelenti Kurth. Az inflációtól való félelem a fogyasztók részéről erős vásárlási vonakodáshoz vezetett. Szeptemberben szerény, 3,3 százalékos forgalomnövekedést értek el. A konyhabútoripar (plusz 9,2 százalék) és az irodai és bolti bútoripar (plusz 10,4 százalék) pozitívan emelkedett. Az összes többi szegmens veszteséget könyvelt el.

Ha a 2022 első kilenc hónapjának exportüzletét nézzük, akkor a Német Bútoripari Szövetség szemszögéből az Egyesült Királyságba irányuló kivitel örvendetes növekedése tűnik fel, amely mintegy 11 százalékos pluszban van. A brit piac meglepően gyorsan talpra állt az EU-val kötött kereskedelmi megállapodás aláírása után, és a szövetség szerint az ötödik legfontosabb exportpiacot jelenti a német bútoripar számára. A legfontosabb exportországok rangsorában továbbra is Franciaország áll az első helyen 3,7 százalékos forgalomcsökkenéssel, majd Svájc következik plusz 5,9 százalékkal, Ausztria mínusz 1,7 százalékkal és Hollandia plusz 9,3 százalékkal.

A német bútorgyártók erőteljesen ki tudták terjeszteni üzleti tevékenységüket az Egyesült Államokban, az Európán kívüli legfontosabb külföldi piacon. A német bútoripari export az Atlanti-óceánon túlra január és szeptember között mintegy 20 százalékkal emelkedett – szintén az árfolyamhatásoknak köszönhetően. Ezzel szemben a Kínába, a második legfontosabb nem európai piacra irányuló bútorszállítások csaknem 13 százalékkal csökkentek. Ennek legfőbb oka a kínai kormány szigorú nullszaldós stratégiája. A Szaúd-Arábiába irányuló export kedvezően alakult (plusz 24,4 százalék), amit az ország politikai és gazdasági nyitásának hátterében kell látni. Az Oroszországba irányuló bútoripari export 41 százalékkal esett vissza az Ukrajna elleni agressziós háború következtében.

A következő hónapok kilátásait számos bizonytalanság jellemzi, mondja Kurth. Nehéz megbecsülni például, hogy az energiaköltségek meredek emelkedését tompítani hivatott kormányzati segélycsomagok hogyan hatnak majd a fogyasztói hangulatra. “Az iparágunk általános feltételei továbbra is nagy kihívást jelentenek” – mondja Kurth. “Az anyag- és energiaárak továbbra is magasak, az ellátási láncok továbbra is törékenyek, és a rendelési helyzet érezhetően elhomályosult.”

Mellékletek:

1 – Havi jelentés alágazatonként konyhabútor (forgalom)
2 – Havi jelentés alágazatonként – kárpitos bútor (forgalom)
3 – Havi jelentés alágazatonként – egyéb bútorok (forgalom)
4 – Bútorok külkereskedelme 2022. 1.-3. negyedév (Magyarország exportban 15., importban 12. helyen)

szerk/ford: Tóth János, forrás: HolzForum 11-17

Előző cikk

Faépítés-kutatás fából épült csarnoka

Következő cikk

Új fűrészüzemi beruházás



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share