FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Német bútorkereskedelem 2022

Foto: VDM/Wimmer

A Német Bútor- és Konyhakereskedelmi Szövetség (BVDM) és a Német Bútoripari Szövetség (VDM) pozitív mérleget vont az elmúlt évre. Bár a matracágazatnak enyhe veszteségeket kellett elszenvednie, a mérleg végeredménye pozitív.

A német bútor-, konyha- és lakberendezési kereskedelem 2022-ben 8 százalékos pluszt könyvelhet el, és valószínűleg az idei évben is magas szinten marad, 35,3 milliárd euró körüli éves bruttó árbevétellel. Ez a BVDM által a kölni IFH-val összehangoltan a BVDM értékei alapján 2022 első tíz hónapjára vonatkozó előrejelzések eredménye. A Német Bútor- és Konyhakereskedelmi Szövetség (BVDM) 2023 első félévére stabil keresletet vár.

forrás: IFH Köln

Az általános gazdasági körülmények továbbra is nehezek maradnak

Az általános helyzet nem feltétlenül válik könnyebbé. A COVID-sokk után az ukrajnai orosz agressziós háború és az emelkedő energiaárak is terhelik a gazdaságot. Mindkettő lassítja a növekedést. Egy dolog azonban más: míg a világjárvány idején az árak csökkentek, az infláció most magasabb, mint valaha – az energia messze a legnagyobb árfelhajtó.
Az infláció tehát elérte a gazdaság és a végfogyasztók széles rétegeit. A vállalatok most egyre inkább áremeléssel hárítják át a magasabb költségeket a fogyasztókra. Ennek eredményeképpen az árak minden árufajtában emelkednek.
A vállalati fizetésképtelenségek növekvő számának tendenciája 2022 végére megszilárdult. A gyorsan emelkedő energiaárak, a rekordszintű infláció és a fogyasztói visszafogottság ismét több vállalatot kényszerít arra, hogy megszűnjön. A szakértők azonban nem látnak fizetésképtelenségi hullámot.
Németországban a mély recesszióval kapcsolatos aggodalmak csökkenése miatt a közelmúltban kevesebb vállalat féltette a létét: januárban mindössze 4,8 százalékuk féltette a fennmaradását – jelentette nemrég az ifo Intézet egy felmérésben. Decemberben ez az arány 6,3 százalék volt.

A bútor- és konyhakereskedelem tartja magát

A 2022-es értékesítési tendencia szinte minden fő termékcsoportban – a matracok kivételével – rendkívül pozitív volt. A legerősebb növekedést a kárpitozott bútorok jelentették, amelyek forgalma 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A konyhakereskedelem az előző év azonos időszakához képest mintegy 8 százalékos növekedéssel zárja 2022-t, az irodabútorok pedig 6 százalékos forgalomnövekedést produkáltak. A kerti és egyéb lakberendezési bútorok szegmensében tavaly trendforduló következett be: Míg 2021-ben ez az ágazat még csökkenő tendenciát mutatott, tavaly már több mint 8 százalékos növekedést regisztráltak. Ezzel szemben a matracok fő termékcsoportjában mintegy 5 százalékos forgalomcsökkenés áll.
A bútor- és konyhakereskedelem 2022-ben ismét profitált az otthonteremtési és otthoni irodai trendből. Az emberek továbbra is nagy jelentőséget tulajdonítanak az otthonosságnak és a meghittségnek, és nagyobb valószínűséggel fektetnek be egy kényelmes otthonba, mint például a turizmusba.
A home office trend legkésőbb 2022 óta meghonosodott társadalmunkban, és a munka világának szerves részét képezi. Ez tükröződött az irodabútorok iránti továbbra is megnövekedett keresletben is. A meglévő lakótérbe integrálható és ergonómiai szempontok szerint rugalmasan használható irodabútorokra ennek megfelelően nagy volt a kereslet. Az ágazat forgalma továbbra is 6 százalékkal nőtt, de nem olyan erőteljesen, mint 2021-ben (10 százalék).

Mi várható?

2020 negyedik negyedéve óta az építőipari vállalatok áremelkedést regisztráltak a különböző építőanyagok, különösen az acél, a bitumen és a fa, valamint a szigetelőanyagok esetében – méghozzá igen dinamikusan. Az építőanyagok beszerzési árainak alakulása 2022 decemberében differenciáltan folytatódik. A lakásépítésben az építőipari árak 16 százalékkal emelkedtek 2022 folyamán. Az anyagköltségek továbbra is történelmileg magas szinten maradnak.
Az építőipari vállalatok 2023 elején ismét bejelentették az építőanyagok áremelését. Az emelkedő építési, finanszírozási és megélhetési költségek együttese egyre inkább kihat az építőipari szolgáltatások iránti keresletre. Az építőipar veszít lendületéből. Az építőipar általános feltételei jelentősen romlottak, és elhomályosítják az építőipar 2023-as kilátásait.

Megváltozott általános feltételek

Az inflációs ráta 2022-ben átlagosan 7,9 százalékos volt az év során, a nyersanyagok és az energia ára mérhetetlenül megemelkedett, és az áruk rendelkezésre állása az ellátási láncok megszakadása miatt nem volt magától értetődő. Ha ehhez hozzávesszük az árakra nehezedő felfelé irányuló nyomást, a növekedési ütem relativizálódik, de összességében még mindig pozitív marad. Ez főként a válság során kialakult ‘homing effektus’ még mindig érezhető felzárkózási hatásainak köszönhető.
Természetesen még nem tudni, meddig tart a ‘homingtrend’, és hogy az ukrajnai háború hogyan hat továbbra is a világgazdaságra. Emellett nagyon valószínű, hogy az elmúlt három év nélkülözései után a turisztikai ágazat sokkal nagyobb bevételeket fog elérni, amelyek legalábbis az elmúlt években részben az otthonteremtés és a lakhatás szektorába áramlottak.
Valószínű, hogy általában véve a közép- és magas árfekvésű minőségi termékek iránti kereslet stabilabb marad, mint az alacsony árfekvésű termékek iránt. A fogyasztók azonban már nem impulzívan, hanem inkább megfontoltan és tudatosan vásárolnak. Végső soron a fogyasztók vásárlói magatartása döntő a gazdaság fejlődése szempontjából. A Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint a magánfogyasztás több mint 50 százalékkal járul hozzá a bruttó hazai termékhez.

Elmar Duffner – elnök, VDM / Jan Kurth – ügyvezető, VDM/VHK

Még mindig sok a megtakarítás

A németek a világjárvány idején becslések szerint 200 milliárd eurónyi megtakarítást halmoztak fel, mert a pénzt nem tudták többek között éttermekre, mozira vagy színházra költeni. A felzárkózás szükségessége itt jelenleg is folytatódik.

Milyen kihívások vannak napirenden?

  1. Fenntarthatóság és újrafelhasználás
    A végfogyasztónak egyre kevesebb gátlása van a használt áruk vásárlásával kapcsolatban. Ez nemcsak a fenntarthatóság felé mutató trendnek, hanem az elmúlt hónapok áremelkedésének is köszönhető. Az új termékek ellátási láncproblémák miatti időnként gyenge elérhetősége szintén felgyorsította ezt a tendenciát. A használt bútorok értékesítésének üzleti modellje jelenleg új dinamikát fejleszt. Ebben az összefüggésben a javítási jog központi szerepet fog játszani a termék élettartamának meghosszabbításában (kulcsszó: javítási index).
  2. Körforgásos gazdaság – Újrahasznosítás és visszanyerés
    Az újrahasznosított anyagok kiemelkedő szerepet játszanak, ha kevesebb új anyagot akarunk bevinni a körforgásba. Az anyagok minőségromlás nélküli visszanyerése az új üzleti modellek kialakításában is óriási jelentőséggel bír. A végfelhasználók hosszú távon fel akarják mérni egy termék ökológiai lábnyomát, és ehhez jól előkészített információkra van szükségük.
  3. Bútortermékek tervezése a körforgásos gazdaság szem előtt tartásával
    Hosszú távon a körforgásos gazdaság kihívása nemcsak az újrahasznosításban rejlik majd, hanem a termék gyártási folyamatában is figyelembe kell venni. A cél az kell legyen, hogy a termék élettartamát a lehető legkevesebb új anyag felhasználásával hosszabbítsuk meg. A digitális termékútlevél, amely a következő lépést teszi meg a digitális és szabványosított információk biztosításával, hosszú távon támogatja a körforgásos gazdaságot.

Az imm cologne és a Living Kitchen formálja az iparágat és erősíti a német bútor- és konyhai ágazat pozícióját. A német bútorkereskedelem tovább épít az imm cologne-ra és a Living Kitchenre. Külön említést érdemel az imm Spring Edition, amelyet 2023. június 4. és 7. között rendeznek meg a kölni kiállítási központban.

A BVDM szilárdan meg van győződve arról, hogy csak egy stabil és erős vásáripar lehet a sikeres B2B és B2C üzletmenet záloga. Csak a vásárok fizikai piacterén lehetséges egy helyen megbízható és érvényes új ügyfelek megszerzése, rendszeres ügyfélgondozás, kapcsolatépítés, továbbképzés, termékbemutatók, imázsátadás, értékesítés és szerződéskötés, valamint új értékesítési csatornák kialakítása.

szerk/ford: Tóth János, forrás: moebelindustrie; WohnInsider

Előző cikk

Az ég kék, a fű zöld, az ablak az fa!

Következő cikk

Faalapú biogazdaság lehetőségei



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések