Közép- és Kelet-Európa (CEE) országainak faipari szervezetei (hét országból, kilenc szervezet) közös állásfoglalásban szólítják fel az EU döntéshozóit az EUDR szabályozás felkészülési idejének meghosszabbítására, illetve a joganyag alapos felülvizsgálatára, annak tartalmi átdolgozására.
- Az EUDR tartalmát teljesen át kell dolgozni és a gyakorlati követelményekhez kell igazítani.
- A Bizottságnak a további eljárás során figyelembe kell vennie az ellátási lánc folyamatait és a működési gyakorlatot. A határidőt mindenképpen meg kell hosszabbítani.
- Az EUDR-t a 2024. júniusi európai parlamenti választások után alaposan át kell vizsgálni.
- Az EU-nak a nemzetközi kereskedelmi megállapodásokra vonatkozó kizárólagos hatáskörét a globális erdőirtás elleni küzdelemre kell felhasználnia.
Az uniós erdőirtási rendelet, röviden EUDR 2023. június 29-én lépett hatályba. A rendeletben foglaltakat 2024. december 30-ig kell végrehajtani. A rendelet célja annak biztosítása, hogy az EU-ba importált vagy onnan exportált, bizonyos nyersanyagokból – például kávéból, kakaóból, pálmaolajból, szójából, marhahúsból, gumiból és fából – készült termékeket erdőirtás vagy erdőpusztítás nélkül állították elő. Ennek bizonyítására a vállalatoknak kellő gondossággal működő rendszert kell alkalmazniuk. Ennek érdekében információkat kell gyűjteni az elsődleges termékek és nyersanyagok eredetéről, valamint értékelni és minimalizálni kell a kockázatokat. Az EU Bizottsága információs rendszert hozott létre ezen adatok összegyűjtésére.
Az EUDR követelményei aránytalanul nagy bürokratikus erőfeszítést jelentenek a vállalatok számára, ami hatalmas emberi és pénzügyi erőforrásokat köt le. Emellett a nemzetközi versenyképességre gyakorolt negatív hatások is várhatóak. A túlzott szabályozás előnyei nem nyilvánvalóak, különösen azon országok esetében, amelyek már rendelkeznek hatékony erdővédelmi jogszabályokkal. Az EU információs rendszere a megadott formában nem kezelhető az operatív gyakorlatban, mivel az adatinterfészeken keresztül nem állnak rendelkezésre automatizált beviteli lehetőségek, amint azt a 2024. januárjában lezajlott kísérleti szakasz (teszt projekt) egyértelműen megmutatta.
– Az EUDR tartalmának teljes körű felülvizsgálatát és gyakorlati hasznosíthatóságát kérjük. A stabil vagy növekvő erdőterülettel, fenntartható erdőgazdálkodással és működő jogalkalmazással rendelkező országokat mentesíteni kell a felesleges bürokratikus akadályok alól.
– Szükségesnek tartjuk a végrehajtási határidők meghosszabbítását. Az alapvető lényegi kérdések gyors tisztázása és egy technikailag kiforrott uniós információs rendszer nélkül az EUDR követelményeit a vállalatok a legnagyobb erőfeszítéseik ellenére sem tudják időben végrehajtani.
– Elvárjuk a Bizottságtól, hogy vegye figyelembe az ellátási lánc folyamatait és a működési gyakorlatot, és ennek megfelelően gondolja át az értelmezési lehetőségeket. Az EUDR követelményei olyan célt követnek, amelyet iparágunk elvben támogat, de a konkrét szabályozásban nem veszik figyelembe a gyakorlati folyamatokat.
– Támogatjuk a korábbi Green Deal-döntések és azok erdőkre, valamint az erdészeti és faipari értékláncra gyakorolt kölcsönhatásainak átfogó hatásvizsgálatát. Az EUDR-t a 2024. júniusi európai parlamenti választások után alaposan át kell vizsgálni.
– Hatékonyabb alternatívákat javasolunk a globális erdőirtás elleni küzdelemben. Az EU kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a nemzetközi kereskedelmi megállapodások terén. Ezen a szinten a harmadik országokkal megállapodásokat kell kötni a környezetvédelmi normák előmozdítása érdekében. Az EU-nak ezt a hatáskört ilyen célokra kellene felhasználnia. A jogalkotási rendszer megsértése, ha a politikai célkitűzéseket büntetésekkel való fenyegetés révén a magángazdaság szintjére helyezzük át.
CEE országok faipari szervezetei – köztük a FAGOSZ és a FABUNIO