Ausztria és Olaszország gazdaságilag szorosan kapcsolódik egymáshoz. A két ország közötti kereskedelem volumene 25 milliárd euró (2023). Az erdészeti és faipari értékláncon belül évtizedek óta szoros kereskedelmi kapcsolatok állnak fenn. Ezeket a kereskedelmi kapcsolatokat nem szabad, hogy az erdőirtásról szóló uniós rendelet, röviden EUDR veszélyeztesse.
A két ország (Ausztria és Olaszország) faipari szövetségei augusztus 19-én tették elérhetővé közös állásfoglalásukat az EUDR szabályozás kapcsán.
- Az EUDR tartalmát teljesen át kell dolgozni és a gyakorlati követelményekhez kell igazítani.
- A Bizottságnak a további eljárás során figyelembe kell vennie az ellátási láncban zajló folyamatokat és az operatív gyakorlatot.
- A végrehajtási határidőt mindenképpen meg kell hosszabbítani (halasztani kell).
- Az EUDR-t a 2024. júniusi európai parlamenti választások után alapvetően felül kell vizsgálni.
- Az EU-nak a nemzetközi kereskedelmi megállapodásokra vonatkozó kizárólagos hatáskörét a globális erdőirtás elleni küzdelemre kell felhasználnia.
Ausztria és Olaszország gazdaságilag szorosan kapcsolódik egymáshoz. A két ország közötti kereskedelem volumene 25 milliárd euró (2023). Az erdészeti és faipari értékláncon belül évtizedek óta szoros kereskedelmi kapcsolatok állnak fenn. Ezeket a kereskedelmi kapcsolatokat nem szabad, hogy az erdőirtásról szóló uniós rendelet, röviden EUDR veszélyeztesse.
Az erdőirtásról szóló uniós rendelet, röviden EUDR 2023. június 29-én lépett hatályba. A rendeletet 2024. december 30-től kell alkalmazni. A rendelet célja annak biztosítása, hogy az EU-ba importált vagy onnan exportált, bizonyos nyersanyagokból – például kávéból, kakaóból, pálmaolajból, szójából, gumiból és fából – készült termékeket erdőirtás vagy erdőpusztítás nélkül állították elő. Ennek bizonyítására a vállalatoknak átvilágítási rendszert kell bevezetniük. Ennek érdekében információkat kell gyűjteni az elsődleges termékek és nyersanyagok eredetéről, valamint értékelni és minimalizálni kell a kockázatokat. Az EU Bizottsága egy információs rendszert határozott meg ezen adatok összegyűjtésére.
Az EUDR aránytalanul nagy bürokratikus terhet jelent a vállalatok számára, ami hatalmas emberi és pénzügyi erőforrásokat köt le. Emellett a nemzetközi versenyképességre gyakorolt negatív hatások is várhatóak. A túlzott szabályozás előnyei nem nyilvánvalóak, különösen azon országok esetében, amelyek hatékony erdővédelmi jogszabályokkal rendelkeznek. Az EU információs rendszere a megadott formában jelenleg nem kezelhető az operatív gyakorlatban az adatfelületeken keresztül történő automatizált beviteli lehetőségek hiánya miatt, amint azt a 2024. januárjában lezajlott kísérleti szakasz egyértelműen megmutatta.
- Azt kérjük, hogy az EUDR tartalmát teljesen alakítsák át és tegyék megvalósíthatóvá.
A stabil vagy növekvő erdőterülettel, fenntartható erdőgazdálkodással és működő jogalkalmazással rendelkező országoknak mentesülniük kell a felesleges bürokratikus akadályoktól. - Úgy véljük, hogy meg kell hosszabbítani a végrehajtási határidőket.
Az alapvető tartalmi kérdések gyors tisztázása és egy technikailag kiforrott uniós információs rendszer nélkül az EUDR követelményeit a vállalatok a legintenzívebb erőfeszítések ellenére sem tudják időben végrehajtani. - Elvárjuk a Bizottságtól, hogy vegye figyelembe az ellátási lánc folyamatait és a működési gyakorlatot, és ennek figyelembevételével értelmezzen minden mozgásteret.
Az EUDR követelményei olyan célt követnek, amelyet az iparágunk elvben támogat, de a konkrét szabályozásban nem veszik figyelembe a gyakorlati folyamatokat. - Támogatjuk a korábbi Green Deal-döntések és azok erdőkre és az erdészeti és faipariértékláncra gyakorolt kölcsönhatásainak átfogó hatásvizsgálatát .
Az EUDR-t a 2024. júniusi európai parlamenti választások után alaposan át kell vizsgálni. - Hatékonyabb alternatívákat javasolunk a globális erdőirtás elleni küzdelemben.
Az EU kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a nemzetközi kereskedelmi megállapodások terén. Ezen a szinten harmadik országokkal kellene megállapodásokat kötni a környezetvédelmi normák előmozdítása érdekében. Az EU-nak ki kellene használnia ezt a hatáskört az ilyen célok érdekében. A politikai célkitűzéseknek a magángazdaság szintjére való áthelyezése büntetésekkel való fenyegetés útján a jogalkotási rendszer megsértése.
szerk/ford: Tóth János, forrás: Holzindustrie.AT