A faanyagok kereskedelmét is nagyban érintik az ukrán válság nyomán bevezetett korlátozó intézkedések. Ezek részleteit egyeztették a tagállami szakérők az EU Bizottság EUTR munkacsoportja 2022. március 16-i ülésén. Cikkünkben az aktuális tudnivalókat foglaltuk össze.
Az Európai Unió Tanácsa 2022. március 2-án korlátozó intézkedéseket léptetett életbe Fehéroroszországgal szemben (a Tanács (EU) 2022/355 Rendelete). E szerint tilos a 44-es KN kód (2022/355 (EU) Rendelet, 13. pont 1o. cikk) szerinti faipari termékek Unióba történő közvetlen vagy közvetett behozatala, vétele, valamint szállítása, amennyiben azok Fehéroroszországból származnak vagy Fehéroroszországból exportálják bármely más országba. A tilalom nem érinti a 2022. március 2-a előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges kiegészítő szerződések 2022. június 4-ig történő teljesítését.
Az Oroszországi Föderáció (Oroszország) kormánya az év végéig tartó korlátozó intézkedéseket léptetett éltbe egyes áruk és nyersanyagok exportjára vonatkozóan. Ez alapján tilos a 4401 21, 4401 22, 4403 és 4408 KN kódú fatermékek kivitele a többi közt az unió valamennyi tagállamába.
Az Ukrajnából, Oroszországból és Fehéroroszországból származó és az EUTR hatálya alá tartozó minden olyan fa és fatermék behozatala esetén, amelyekre nem vonatkozik a fenti exporttilalom és uniós szankció, továbbra is az importáló kötelezettsége, hogy a faanyag jogszerű eredetéről megbizonyosodjon. Kiemelten fontos tehát, hogy a piaci szereplő a kellő gondossági rendszerében (DDS) megfelelően feltárja és értékelje a jelenlegi helyzetből eredő új típusú kockázatokat. Ilyen fontos új körülmény a fennálló háborús helyzet, a helyszíni auditokra kiható utazási korlátozás és az is, hogy az FSC és PEFC felfüggesztette az orosz és belorusz erdő tanúsítványokat.
A piaci szereplőnek különös körültekintéssel kell eljárnia a tulajdonosi kör feltárása során és biztosítania kell azt, hogy a fa vagy fatermék vásárlása és az ahhoz kapcsolódó kifizetés sem közvetlenül sem közvetve nem kerül az unió által szankcionált cégekhez vagy a céget tulajdonló magánszemélyekhez.
Amennyiben a kockázatcsökkentő intézkedések alkalmazása ellenére sem lehet kimutathatóan elhanyagolható mértékűre csökkenteni az illegális eredetű fa bekerülésének kockázatát az ellátási láncba, akkor a legjobb döntés az, ha a piaci szereplő eláll a fatermék beszerzésétől.
forrás: NÉBIH